Selekcja pracowników – jak robić to dobrze?

Temat selekcji i rekrutacji pracowników jest jak rzeka! Nie istnieje bowiem jedna, na tyle optymalna metoda, by sprawdzała się w przypadku wszystkich organizacji i wszystkich kandydatów. Na szczęście nowoczesne narzędzia do rekrutacji i selekcji pozwalają specjalistom na wyłonienie najlepszych kandydatów. Warto jednak wiedzieć, jakie metody sprawdzają się w konkretnych wypadkach? Jak zoptymalizować proces rekrutacji i selekcji kandydatów? Znamy sprawdzone sposoby.

Jak i gdzie szukać kandydatów do pracy?

Poszukiwanie nowych pracowników nie jest proste. Co więcej, dla wielu organizacji proces ten bywa naprawdę długotrwały i czasochłonny. Dlatego tak ważna jest odpowiednio przygotowana i przeprowadzona przez profesjonalistów rekrutacja i selekcja pracowników. Profesjonalni rekruterzy korzystają z wielu różnych metod i narzędzi, często łącząc je, by optymalizować procesy w firmie, a tym samym wyłonić najlepszego kandydata. Dzięki temu nowy pracownik sprawdzi się na stanowisku, odnajdzie się w środowisku pracy i przyniesie firmie korzyści.

Aby jednak doszło do selekcji pracowników, należy zacząć od dotarcia do odpowiednich kandydatów. Jak to zrobić? Możliwości jest kilka:  

·         Ogłoszenie o pracę – to standardowa i jedna z najbardziej popularnych metod poszukiwania pracowników. Jest skuteczna w przypadku stanowisk niskiego i średniego szczebla. W przypadku stanowisk eksperckich czy managerskich może jednak nie być wystarczająca.

·         Program poleceń – w organizacjach często funkcjonują tzw. programy poleceń pracowniczych, które wiążą się z gratyfikacją dla pracowników. Jeśli obecny pracownik zarekomenduje w firmie kandydata, a organizacja go zatrudni, wypłacana jest mu premia za polecenie. To dobry sposób na pozyskiwanie kandydatów. Obecni pracownicy znają wartości, którymi kieruje się firma, wiedzą więc, kto z ich znajomych będzie czuł się dobrze w takim środowisku pracy.

·         Direct Search – często w przypadku rekrutacji na stanowiska eksperckie bądź managerskie ogłoszenie o pracę może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Wtedy warto uruchomić tzw. aktywną rekrutację i skorzystać z metod direct search lub executive search. Polega ona samodzielnym docieraniu do potencjalnych kandydatów za pomocą mediów społecznościowych (takich jak LinkedIn) lub forów branżowych.

·         Rekrutacja bezpośrednia – udział w branżowych eventach i targach pracy bywa bardzo pomocny, zwłaszcza podczas rekrutacji stażystów, młodszych specjalistów i specjalistów.

·         Outsourcing – korzystanie z usług zewnętrznych agencji bywa bardzo dobrym rozwiązaniem w sytuacji, gdy szukamy specjalistów lub managerów średniego i wyższego szczebla. Agencje zatrudniają wyspecjalizowanych headhunterów, którzy bardzo dobrze czują się w docieraniu do kandydatów pasywnych, tym samym więc w krótkim czasie potrafią pozyskać dla organizacji najlepszych specjalistów w swoich dziedzinach.

 

Najskuteczniejsze metody selekcji pracowników

Proces selekcji pracowników zazwyczaj zaczyna się od weryfikacji wszystkich dokumentów aplikacyjnych. W zależności od stanowiska mogą to być:

·         CV,

·         list motywacyjny,

·         formularz aplikacyjny,

·         portfolio,

·         zadanie rekrutacyjne.

Na szczęście na tym etapie rekruterów wspierają nowoczesne narzędzia, takie jak profesjonalne systemy rekrutacyjne. Pozwalają one na prostą i szybką selekcję kandydatów spełniających wymagane na danym stanowisku kryteria. Coraz częściej w rekrutacji stosuje się także sztuczną inteligencję (AI), np. boty rekrutacyjne czy voiceboty, które przeprowadzają za rekrutera wstępne rozmowy z potencjalnymi kandydatami.

Kolejnym krokiem w selekcji pracowników jest oczywiście rozmowa rekrutacyjna. Podczas tego krótkiego spotkania z kandydatem rekruter jest w stanie zweryfikować prawdziwość informacji umieszczonych przez potencjalnego pracownika w życiorysie, a także potwierdzić kluczowe kompetencje niezbędne do wykonywania obowiązków na danym stanowisku pracy.

Następną metodą selekcji pracowników są testy selekcyjne, wśród których możemy wyróżnić testy językowe, testy kompetencji, testy osobowościowe. Dzięki nim można zweryfikować zarówno umiejętności twarde, takie jak poziom znajomości programu Microsoft Excel czy zdolność analitycznego myślenia, jak i kwestie osobowościowe – motywację do pracy, umiejętność kreatywnego rozwiązywania problemów itp.

W przypadku stanowisk managerskich często stosuję się także bardziej rozbudowany proces rekrutacji i selekcji, którego częścią jest Assessment Center. To metoda, w której kandydaci otrzymują określone zadania, odzwierciedlające charakter pracy na danym stanowisku. Ćwiczenia na AC mogą weryfikować zdolności przywódcze, umiejętność motywowania pracowników, umiejętność rozwiązywania konfliktów w zespole, umiejętność nadawania priorytetów itp. Zadania wykonywane przez kandydatów oceniają wykwalifikowani asesorzy na podstawie określonych wskaźników.

 

Rekrutacja i selekcja pracowników to klucz do zbudowania silnego, zmotywowanego zespołu. Na szczęście rekruterów wspierają profesjonalne narzędzia i specjalistyczne metody, dzięki którym są oni w stanie wyłonić najbardziej wartościowych kandydatów.

Artykuł powstał przy współpracy z Saleswise.pl