Czym jest edukacja skandynawska i czy jest dostępna w Poznaniu?

Stowarzyszenie na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „Otwarte Drzwi” to organizacja, której celem jest kształtowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. O szkołach dla osób z niepełnosprawnością oraz o edukacji skandynawskiej opowiadał w programie “Hej Poznań” prezes stowarzyszenia – Sławomir Wrembel.

Podstawowym celem Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „Otwarte Drzwi” jest utworzenie przyjaznego dziecku miejsca rehabilitacji i edukacji. Jednak jak zauważył gość programu, nie jest to to samo co szkoła integracyjna.

„Przewaga jest taka, że my skupiamy się przede wszystkim na tym żeby uczeń rozwijał się jak najlepiej w tym zakresie, w którym jest najlepszy.” – powiedział prezes stowarzyszenia, Sławomir Wrembel

 

Jak zauważył, określenie „szkoła specjalna” wielu kojarzy się negatywnie, a tymczasem taką jest również ta plastyczna lub muzyczna.

Celem stowarzyszenia Otwarte Drzwi jest, aby każdy uczeń placówki, był również w stanie funkcjonować w innych szkołach.

Prezes stowarzyszenia, Sławomir Wrembel, zauważa że jego zdaniem system edukacji ogranicza możliwości rozwoju dziecka. Opowiedział też czym jest pozytywizm prawniczy.

„Polega to na tym, że zakładamy że to co jest napisane jest obowiązujące i prawdziwe. Nie bierzemy pod uwagę naszego rozwoju, naszych pragnień i prawa naturalnego.” – wyjaśnił w programie Hej Poznań

Dla uczniów edukacji domowej również powstał specjalny program – Szkoła Scandynavia, dostępny w Poznaniu. Istotą edukacji skandynawskiej jest, aby uczeń na początku wykazał jakie ma preferencje.

„Najpierw robimy badania psychologiczne, spotykamy się z rodzicami, staramy się wskazać rodzicom umiejętności, które uczeń posiada.” – wyjaśnił prezes

Głównym celem w placówkach Stowarzyszenia jest stworzenie jak najlepszych warunków, aby uczeń miał szansę rozwijać swoje umiejętności. Anna Drzazga zapytała gdzie w tym systemie edukacji jest miejsce na podstawę programową.

„Podstawa programowa jest bardzo mała, a u nas w systemie funkcjonuje jako nadzwyczajne osiągnięcie. Jeśli ktoś ogarnie całą podstawę programową i ewentualnie weźmie udział w jakiejś olimpiadzie to ma celujące oceny.” – zauważył gość programu

Więcej o szkole i niekonwencjonalnym podejściu do nauki i ucznia można dowiedzieć się z wywiadu.