Sposoby na oszczędzanie energii w urzędach

Obniżona temperatura w biurach i zakaz włączania farelek – m.in. tak urzędy szukają oszczędności w rachunkach za energię. Publikujemy wyniki ankiety Serwisu Samorządowego PAP.

Samorządy tną koszty nie tylko w gminnych obiektach, lecz również w podległych sobie urzędach. Zapytaliśmy Czytelników, jak to wygląda w praktyce.

Fot. Serwis Samorządowy PAP

W internetowej ankiecie przeprowadzonej przez Serwis Samorządowy PAP wzięło udział ponad 300 samorządowców. Zdecydowana większość z nich potwierdziła, że oszczędności w urzędzie są wprowadzane (72 proc. badanych). Potrzeba oszczędzania została zakomunikowana głównie ustnie (74 proc.); tylko co piąty urzędnik (22 proc.) dostał w tej sprawie pismo od przełożonego.

Najczęściej w ramach oszczędności obniżana jest temperatura w pomieszczeniach urzędu, a pracownicy nastawiani są na gaszenie światła w pomieszczeniach – taką odpowiedź wskazało po 77 proc. ankietowanych. Niemal tak samo popularne jest zmniejszenie oświetlenia wewnątrz budynku (71 proc.).

Źródło: Serwis Samorządowy PAP

Niższe rachunki ma przynieść także nakaz wyłączania komputerów po pracy (45 proc.), zmniejszone oświetlenie w miejscu pracy (27 proc.) czy zmniejszenie zużycia czajnika elektrycznego (24 proc.). 

Co piąty urzędnik, który wziął udział w naszej ankiecie, spotkał się z zakazem podłączania prywatnych urządzeń do biurek (19 proc.), 15 proc. zauważyło obniżoną temperaturę wody w kranach.

Tylko 2 proc. badanych wskazało na zdalną pracę jako sposób na szukanie oszczędności. 

Wśród innych sposobów na oszczędzanie ankietowani urzędnicy wymieniali w odpowiedziach otwartych m.in.:

Wyłączenie z użytkowania niektórych biur i przeniesienie pracowników do innych wspólnych pomieszczeń;

Zakaz używania urządzeń dogrzewających, gdy nie działa centralne ogrzewanie;

Założenie perlatorów na krany;

Wyłączenie zewnętrznej iluminacji świetlnej budynku urzędu;

Wymiana żarówek na energooszczędne na korytarzach, w biurach już były energooszczędne, oświetlenie w toalecie włączające się na czujnik ruchu, ogrzewanie od października i tylko rano;

Zmniejszenie liczby źródeł światła w WC, np. z trzech do jednego;

Gaszenie świateł w pomieszczeniach i biurach bezpośrednio po sprzątaniu, a nie zakończeniu całości;

Nakaz wyłączania innych urządzeń (drukarki, skanery, itp.);

Wymiana oświetlenia na LED;

Naklejki przypominające o wyłączaniu światła, wybieranie w ustawieniach komputerów i laptopów trybu oszczędzania energii;

Obniżenie temp. do 19 st. C;

Oszczędne korzystanie z urządzeń elektrycznych, wyłączanie zasilaczy, które nie są w danej chwili potrzebne, wyłączanie ogrzewania w budynku na dni wolne, jeżeli pogoda na to pozwala.

Dodatkowo uszczelniono okna;

Zimna woda w kranie, brak czajnika w pokoju, temp max 17. ogólnie nie da się tak pracować;

 

Ankieta była dostępna od 10 do 19 października; jej wypełnienie było dobrowolne i anonimowe.

Dziękujemy za wszystkie odpowiedzi!

aba/