Pierwsi pasażerowie mogą już kupić bilety w autobusach płacąc zbliżeniowo

Pierwsi pasażerowie mogą już korzystać z możliwości płatności kartą płatniczą za bilety kupione w pojazdach komunikacji zbiorowej organizowanej przez ZTM Poznań. Pierwsze urządzenia zamontowano i uruchomiono w autobusach na terenie aglomeracji poznańskiej.

 

O możliwość płatności bezgotówkowej za zakup biletów w pojazdach komunikacji miejskiej i podmiejskiej pasażerowie apelowali od wielu lat. Rozwiązanie funkcjonujące w innych polskich miastach w Poznaniu i aglomeracji poznańskiej pozostawało jedynie w sferze planów. To się jednak zmienia, choć z powodu wybuchu wojny za polską granicą, uruchomienie systemu zostało nieco opóźnione z powodu problemów z dostawami elementów niezbędnych do powstania specjalnych terminali.

Jak informuje ZTM Poznań, zamontowano i uruchomiono właśnie pierwsze urządzenia w autobusach na terenie aglomeracji poznańskiej.

Jako pierwsi z terminali korzystają pasażerowie PUK Komorniki. Przewoźnik obsługuje linie podmiejskie numer 701, 702, 703, 704, 705, 707, 710, 716 i 729. Można kupić jednorazowy bilet czasowy lub 24-godzinny przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej lub smartfona obsługującego technologię HCE lub NFC.

„To wyjście naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, zwłaszcza że płatności zbliżeniowe są coraz powszechniejsze. Już niedługo w poznańskich tramwajach i autobusach oraz pojazdach obsługujących linie podmiejskie nie trzeba już będzie korzystać z papierowych biletów. To z pewnością udogodnienie dla tych, którzy nie posiadają karty Peka i okazjonalnie korzystają z komunikacji. Takie rozwiązanie jest też idealne dla turystów, którzy chcąc się poruszać po Poznaniu na przykład w drodze z lotniska lub na dworzec – nie będą musieli tracić czasu. Wystarczy, że wsiądą i zapłacą kartą. Prosto, szybko i ekologicznie” – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania

Pojazdy, w których dostępna jest usługa oznaczane są specjalnymi naklejkami informującymi o niej.

Obecnie terminale montowane są kolejno w autobusach lubońskiego Translubu, a potem w pojazdach pozostałych operatorów obsługujących linie podmiejskie: Transkom z gminy Czerwonak, Rokbus Rokietnica, Kombus z Kórnika, Zakładu Komunalnego z Kleszczewa, TPBUS z Tarnowa Podgórnego i ZKP Suchy Las.

Najwięcej terminali pojawi się w pojazdach MPK Poznań, gdzie do zamontowania będzie 760 urządzeń. Jak zaznacza ZTM Poznań, proces ten wymaga czasu i prawdopodobnie na terenie całej aglomeracji prace zakończą się w I kwartale 2023 roku.

Jak podkreśla ZTM, bilet nie będzie drukowany, a terminal nie będzie także drukował potwierdzenia transakcji.

„Open Payment System jest nowoczesny, bezpieczny oraz wygodny i prosty w użytkowaniu. To także rozwiązanie ekologiczne i oszczędne, ponieważ bilety nie są drukowane, funkcjonują wyłącznie w postaci elektronicznej” mówiJacek Sieński, dyrektor Pionu Handlowego Płatności Elektronicznych Mennicy Polskiej S.A.

Jak zatem kupić bilet? Po wejściu do autobusu lub tramwaju, na ekranie przyjaźnie zaprojektowanego terminala wystarczy wybrać bilet, a następnie przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub smartfon obsługujący technologię HCE lub NFC. Akceptacja transakcji trwa tylko pół sekundy. To prosty, szybki i ekologiczny sposób kupowania biletu w komunikacji miejskiej.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zakup jednorazowych biletów czasowych: do 15 minut (4 zł w taryfie normalnej), do 45 minut (6 zł) i do 90 minut (8 zł) oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 zł (na strefę A) lub 20 zł (na strefę A+B+C+D).

„Jeśli transakcja będzie wykonana kartą zbliżeniową, to właśnie ta karta powinna zostać przyłożona do czytnika kontrolera. Jeśli podróżny będzie płacił za bilet smartfonem z podpiętą kartą, wówczas do czytnika kontrolera będzie trzeba zbliżyć telefon, pamiętając żeby mieć włączony NFC. Ważność swojego biletu będzie można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, którym aktualnie podróżujemy. Dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu znaków. Osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty ani do środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartfona do czytnika kontroler dostaje jedynie potwierdzenie, czy w momencie kontroli dany pasażer posiada zakupiony i ważny bilet.” – wyjaśnia ZTM Poznań

Mennica Polska S.A., która jest operatorem Open Payment System zapewnia, że pasażerowie nie muszą martwić się o bezpieczeństwo transakcji.

„Mennica Polska posiada specjalistyczny certyfikat PCI DSS. Potwierdza on, że wszystkie informacje powiązane z kartą płatniczą klienta, w tym dane osobowe oraz numery PIN są szyfrowane, przesyłane i przechowywane z zachowaniem rygorystycznych procedur.” – precyzuje ZTM Poznań

Zmiany ułatwią nie tylko podróżowanie pasażerom, ale także kierowcom linii podmiejskich, którzy do czasu wybuchu pandemii sprzedawali bilety papierowe. Wpłynie to pozytywnie na punktualność autobusów.

„Możliwość zakupu biletu w terminalu oznacza, że na liniach podmiejskich już nie wrócimy do możliwości sprzedaży biletów jednorazowych przez kierowców. Prowadzący pojazdy będą się mogli skoncentrować wyłącznie na kierowaniu autobusem. To z pewnością poprawi płynność funkcjonowania komunikacji, nie będziemy mieli przestojów wynikających z obsługi biletowej przez kierowcę.” – wskazuje Andrzej Jezierski, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Komorniki