Poznańska firma ukarana za wystawianie fałszywych opinii w Internecie

Poznańska firma została ukarana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za handel nieprawdziwymi opiniami i recenzjami w Internecie.

 

Jak wynika z badań UOKiK, aż 93% konsumentów podczas zakupów w Internecie kieruje się opiniami innych osób. Wiedzą o tym także przedsiębiorcy, którym zależy na tym, by ich produkty i usługi były jak najlepiej oceniane. Jak się jednak okazuje, nie zawsze wiąże się to z uczciwymi praktykami.

W sierpniu 2022 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zainteresował się działalnością Agencji City Damian Trzciński z Poznania, która oferowała „załatwienie” odpowiednich opinii. „Pozyskaj pozytywne opinie w Google”, „Posiadasz negatywne opinie w Google Maps? Pomożemy Ci je poprawić” – to tylko niektóre z haseł, jakimi promowała się firma.

Podczas postępowania UOKiK uznał praktyki przedsiębiorcy za nieuczciwe, wobec czego nałożył na niego karę w wysokości 40 tysięcy złotych. Ponadto właściciel musi także poinformować o wydanej decyzji w wykorzystywanych przez siebie serwisach.

Zdaniem UOKiK przedsiębiorca świadomie wprowadzał konsumentów w błąd co do opiniowanych firm, jakości ich usług i produktów. W swojej ofercie miał dostępnych 6 pakietów, w zależności od liczby opinii.

Agencja tworzyła i zamieszczała fikcyjne komentarze w wizytówkach Google Maps, często także w oparciu o konkretne wskazania danej firmy.

„Reputacja przedsiębiorców powinna wynikać z rzetelnych informacji i rzeczywistych doświadczeń konsumentów. Fałszywe opinie wprowadzają konsumentów w błąd – zwłaszcza te, które sprawiają wrażenie autentycznych i sporządzonych przez klientów, którzy faktycznie skorzystali z usług danego przedsiębiorcy. Takie manipulacyjne działania sztucznie zawyżają ocenę danej firmy i zakłócają uczciwość gry rynkowej. To niekorzystne zarówno dla konsumentów, jak i zdrowej konkurencji” – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK