Wraz z płytą Starego Rynku przebudowywane są fragmenty dochodzących do niej ulic. Ul. Wielka została potraktowana priorytetowo – prace związane z infrastrukturą podziemną są tam na tyle zaawansowane, że ulica może zostać udostępniona jako droga dojazdowa dla pojazdów budowy oraz uprzywilejowanych. Do tej pory tę funkcję pełniła ul. Paderewskiego. Gdy ul. Wielka przejmie rolę drogi dojazdowej dla pojazdów budowy ze Starego Rynku, to na pozostałym odcinku Al. Marcinkowskiego będzie można ułożyć docelową nawierzchnię. Decyzja o wstrzymaniu prac w rejonie ul. Paderewskiego pozwoliła uniknąć niszczenia nowej infrastruktury przez ciężkie pojazdy transportujące materiały budowlane na Stary Rynek.
W następstwie zmian, 13 marca (poniedziałek) wyłączony z ruchu zostanie łącznik pomiędzy jezdnią wschodnią i zachodnią Al. Marcinkowskiego na wysokości Biblioteki Raczyńskich. Dotychczas korzystały z niego pojazdy budowy i kierowcy skręcający w północną nitkę pl. Wolności. Od 13 marca łącznik ten zostanie wygrodzony zaporami i nie będzie możliwości przejazdu. Natomiast dojazd ze wschodniej nitki Al. Marcinkowskiego do północnej jezdni pl. Wolności (gdzie jest wjazd na parking podziemny) będzie możliwy z wykorzystaniem nawrotki przy skrzyżowaniu z ul. 23 Lutego.
Aleje Marcinkowskiego zmieniają się w ramach Programu Centrum. W ostatnim czasie wykonawca skupia się na układaniu krawężników, nawierzchni i montażu elementów oświetlenia na wyspie przed Muzeum Narodowym. Od 13 marca będzie mógł przystąpić do prac na wyłączonym z ruchu łączniku obu jezdni Al. Marcinkowskiego, a następnie do układania nawierzchni jezdni. Na wyspie między muzeum a placem Wolności powstaną także nowe kwietniki i trawniki. Do posadzenia zostało jeszcze osiem dębów kolumnowych. Przed rozpoczęciem prac na Al. Marcinkowskiego kompozycja alei drzew urywała się na wysokości Biblioteki Raczyńskich. Dęby stworzą nową perspektywę widokową na gmach Muzeum Narodowego i ul. Paderewskiego.