Inicjatywa powołania Szkoły Realnej, która narodziła się w 1838 roku, przyciągnęła uwagę Karola Libelta i Edwarda Raczyńskiego. W kontekście rosnącej germanizacji szkolnictwa poznańskiego, Raczyński akcentował konieczność równorzędnej nauki w językach polskim i niemieckim.
Pierwsza siedziba Szkoły Realnej, uroczyście otwartej w 1853 roku, znajdowała się w niewielkim budynku przy ulicy Wrocławskiej 12. W latach 1861-1865, dzięki 65 tysiącom talarów przekazanym przez fundatora Gotthilfa Bergera, powstał nowy budynek na ulicy Strzeleckiej, zaprojektowany przez poznańskiego architekta Gustawa Schulza. Zgodnie z warunkiem postawionym przez Bergera, szkoła przyjmowała uczniów bez względu na wyznanie czy narodowość.

W 1890 roku, szkoła przeszła pod zarząd miasta i zmieniła nazwę na Królewską Wyższą Szkołę Realną Bergera. Niestety, to także oznaczało rezygnację z nauki w języku polskim.
Podczas walk o Poznań w 1945 roku, budynek Szkoły Realnej został poważnie uszkodzony. Na jego fundamentach w latach 50. XX wieku wzniesiono nową konstrukcję, która obecnie mieści Wydział Informatyki Politechniki Poznańskiej.
Warto dodać, że od września 2023 roku, w tym historycznym budynku znajdować się będzie nowa szkoła o nazwie “Otwarte Drzwi”. Szkoła ta oferuje usługi edukacyjne dla uczniów, rodziców oraz społeczności lokalnej, która podziela wspólne ideały edukacyjne. W strukturze tej placówki kluczowe jest harmonijne współistnienie oraz współpraca między uczniami, rodzicami i nauczycielami.
Szkoła “Otwarte Drzwi” opiera swoje działanie na wartościach takich jak:
- Dociekliwość poznawcza – dążenie do zdobywania wiedzy i zrozumienia świata;
- Chęć edukacji i samodoskonalenia się – motywacja do ciągłego uczenia się i rozwoju osobistego;
- Odpowiedzialność i rozwaga – umiejętność podejmowania świadomych decyzji, troska o dobro wspólne i szacunek dla innych;
- Tolerancja i wartości moralne – poszanowanie różnorodności kulturowej i światopoglądowej oraz przestrzeganie zasad etyki i uczciwości.
Sprawia to, że “Otwarte Drzwi” to placówka, która dąży do stworzenia przyjaznego, wspierającego i pełnego wyzwań środowiska edukacyjnego, odpowiadającego na potrzeby współczesnego społeczeństwa.
W murach szkoły będą uczyć się uczniowie z niepełnosprawnościami oraz uczniowie zdolni i wybitni podopieczni fundacji VREXEL.