Młodzi ekonomiści sprawdzili zyski i straty związane z uchwałą krajobrazową i walką z nachalną reklamą w Poznaniu

Studenci Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (UEP) postawili twarde “nie” dla nachalnej reklamy w przestrzeni miejskiej. W ramach konkursu zorganizowanego przez Urząd Miasta Poznania i UEP, przeprowadzili badanie, aby oszacować skutki ekonomiczne wdrożenia projektu uchwały krajobrazowej, której celem jest redukcja zanieczyszczenia wizualnego w mieście.

 

Kilka zespołów studentów UEP dokonało analizy, oceniając wpływ projektu na budżet miasta oraz na wizerunek marki Poznania. Wyniki ich prac zostały ogłoszone podczas uroczystości, która odbyła się 22 czerwca 2023 r., a nagrody wręczył Zastępca Prezydenta Miasta Poznania, Bartosz Guss.

Młodzi ekonomiści szacowali konsekwencje finansowe związane z likwidacją nachalnej reklamy miejskiej. Wyniki ich badań wskazują, że miasto może stracić jedno źródło dochodów, ale jednocześnie może zyskać na atrakcyjności turystycznej, co w konsekwencji może przynieść dodatkowe wpływy do budżetu.

Studenci UEP sporządzili m.in. mapę fragmentu Jeżyc, pokazującą kierunek usuwania zbędnych elementów zanieczyszczających krajobraz miejski. Ich szacunki dotyczące wpływu wprowadzenia uchwały krajobrazowej w Poznaniu wskazują na kwoty liczone w milionach złotych rocznie.

Jak wyjaśnia dr hab. Sławomir Palicki, członek Kapituły Konkursowej ze strony UEP, studenci przyjmowali perspektywę budżetu miasta, ale również skupiali się na mikroekonomicznym podejściu, szacując skutki wdrożenia uchwały dla poszczególnych wspólnot mieszkaniowych. Prace ilustrują złożoność oddziaływania i postrzegania omawianych zjawisk.

Do realizacji swojego projektu, młodzi badacze wykorzystali wiele nowatorskich metod analitycznych, takich jak rozszerzona rzeczywistość, modele ilościowe, zarządzanie nieruchomościami, a także studia przypadków wraz z analizą porównawczą Poznania i innych miast Polski oraz świata.

Prace studentów postulują konieczność zmiany praktyk i zasad zarządzania przestrzenią publiczną, m.in. walkę z gettoizacją środowiska mieszkalnego i likwidację zanieczyszczenia wizualnego. Zalecają również zwiększenie nadzoru i kontroli nad sytuowaniem reklam, a także wypracowanie przejrzystych procedur formalnych dla eliminacji nielegalnych obiektów.

Jak podkreślił dr Wojciech Zalewski, kanclerz UEP, wyniki konkursu pokazują, jak ważne jest praktyczne wykorzystanie wiedzy uzyskanej na Uczelni w realizacji celów miasta.

Konkurs zorganizowany przez UEP i Urząd Miasta Poznania pokazał, jak studenci mogą przyczynić się do rozwoju miasta, wykorzystując swoje umiejętności analityczne do zidentyfikowania problemów i proponowania rozwiązań. Jego wyniki mogą mieć istotny wpływ na kształtowanie przestrzeni miejskiej Poznania w przyszłości.