Przez lata decyzje podatkowe dostarczali urzędnicy, którzy w ten sposób mogli sobie dorobić. W ubiegłym roku podjęto decyzję o współpracy z Pocztą Polską, która kontynuowana jest także teraz. Listonosze do 23 lutego dostarczą ok. 165 tysięcy decyzji z wymiarem podatku. Wcześniej jednak, spółka zajmie się także przygotowaniem pism.
„Poczta Polska wykonuje dla Miasta usługę hybrydową, polegającą na drukowaniu, kopertowaniu i doręczaniu decyzji. Dzięki temu koszty, jakie ponosi urząd miasta, są niższe . Dodatkową korzyścią jest też wykorzystanie Elektronicznych Potwierdzeń Odbioru (EPO) zamiast papierowych” – wyjaśnia Zbigniew Talarczyk, zastępca dyrektora Wydziału Obsługi Urzędu UMP
Czym jest EPO? To teleinformatyczne rozwiązanie zastępujące tradycyjne druki zwrotnego potwierdzenia odbioru. Pozwala na zaoszczędzenie czasu oraz… papieru.
„Przyszłość doręczeń korespondencji leży w ich elektronizacji. Od 1 października 2024 zapowiadane jest objęcie samorządów obowiązkiem stosowania ustawy o doręczeniach elektronicznych. Wówczas każdemu odbiorcy, który założy adres swojej skrzynki w Bazie Adresów Elektronicznych, będziemy dostarczać korespondencję elektronicznie. Będzie to rozwiązanie najprostsze i najbardziej ekonomiczne zarówno dla nadawcy, jak i odbiorcy korespondencji” – dodaje Zbigniew Talarczyk
Co ciekawe, w tym roku ok. 10 tysięcy osób otrzyma swoją decyzję z wymiarem podatku drogą elektroniczną, a nie papierową.
Do kogo musi trafić decyzja? Do osób, które są:
– właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych
– posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych
– użytkownikami wieczystymi gruntów
– posiadaczami nieruchomości/obiektów budowlanych stanowiących własność Skarbu Państwa lub Miasta, np. dzierżawcy gruntów na podstawie umowy z WGN, bezumownie korzystający z gruntów miejskich itp.
W przypadku mieszkań w ramach spółdzielni mieszkaniowych, to one płacą podatek, który następnie pobierają w czynszu od mieszkańców.













