Jest umowa na przebudowę kolejowej obwodnicy w Poznaniu: przełomowa inwestycja dla mieszkańców aglomeracji

Mieszkańcy Poznania zyskają nowe możliwości podróżowania koleją dzięki inwestycji w kolejową obwodnicę miasta. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały właśnie umowę na przygotowanie projektów wykonawczych oraz przeprowadzenie prac budowlanych, które umożliwią obsługę pociągów pasażerskich na tej trasie.

 

Projekt, który będzie kosztował około 1,4 miliarda złotych, finansowany jest z budżetu państwa i ma zostać zakończony do końca 2027 roku.

Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoli na stworzenie nowoczesnego systemu komunikacji kolejowej w Poznaniu, umożliwiając mieszkańcom aglomeracji wygodne podróże zarówno w granicach miasta, jak i do okolicznych miejscowości.

W ramach projektu powstanie siedem nowych przystanków oraz zmodernizowany zostanie jeden istniejący. Nowe przystanki zostaną zlokalizowane w dynamicznie rozwijających się dzielnicach Poznania, takich jak okolice ulic Starachowickiej, Gdyńskiej, Naramowickiej, Stróżyńskiego, Sucholeskiej, Folwarcznej, Kobylepole, a także w Nowej Wsi pod Swarzędzem.

Wszystkie przystanki będą wyposażone w wysokie perony, które ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Dodatkowo, znajdą się tam wiaty, ławki, nowoczesne, ekologiczne oświetlenie oraz czytelne oznakowanie z informacjami dla pasażerów. Przystanki będą również dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Dzięki współpracy z lokalnymi samorządami, przy przystankach powstaną węzły przesiadkowe, integrujące transport kolejowy z miejskim systemem komunikacyjnym.

Obwodnica kolejowa Poznania, która obecnie liczy około 70 km i jest wykorzystywana głównie do przewozów towarowych, zostanie przystosowana do obsługi pociągów pasażerskich. Projekt obejmuje modernizację torów, sieci trakcyjnej oraz instalację nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, co zapewni bezpieczny i płynny ruch pociągów. Dodatkowo, powstanie nowa łącznica między Poznaniem Strzeszynem a Poznaniem Piątkowo, a estakada kolejowa nad Wartą zostanie wyremontowana.

Wprowadzone ostatnio zmiany do projektu umożliwią zwiększenie przepustowości i skrócenie czasów przejazdu pociągów. Dzięki modernizacji układu torowego, w tym wydłużeniu rozjazdów i zwiększeniu promieni łuków, pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h. Obecnie prędkość na obwodnicy waha się od 20 do 90 km/h w zależności od odcinka. Szacuje się, że pełna trasa obwodnicy, z przystankami, zajmie około 50 minut.

Bezpieczeństwo ruchu kolejowego zwiększy się dzięki nowemu Lokalnemu Centrum Sterowania, z którego dyżurni ruchu będą monitorować przejazdy pociągów. Modernizacji poddane zostaną również 18 przejazdów kolejowo-drogowych, które zyskają nowe nawierzchnie oraz dodatkowe zabezpieczenia, takie jak sygnalizacje i rogatki.

Realizacja tej inwestycji, której koszt wyniesie około 1,4 miliarda złotych netto, jest możliwa dzięki finansowaniu z budżetu państwa. Projekt realizuje konsorcjum firm: Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o., Alusta S.A. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o. Rozpoczęcie prac budowlanych jest planowane na trzeci kwartał bieżącego roku, a zakończenie wszystkich prac ma nastąpić do końca 2027 roku.

Obwodnica kolejowa Poznania, obejmująca fragmenty linii kolejowych 272, 352, 354, 394, 395 oraz planowaną linię 853, umożliwi sprawne przejazdy wokół miasta. Obecnie korzysta z niej około 40 pociągów towarowych dziennie, co świadczy o jej dużym znaczeniu dla logistyki.