Drugi etap trasy tramwajowej na Naramowice obejmuje budowę lub przebudowę torowisk tramwajowych na ponad 3-kilometrowym odcinku oraz rozbudowę infrastruktury drogowej – niemal 5 kilometrów dróg.
Miasto uzyskało już decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych oraz posiada opracowany Program Funkcjonalno-Użytkowy. Z kolei pieniądze na opracowanie dokumentacji projektowej zapewniono w czerwcu podczas głosowania Rady miasta Poznania.
Nowa trasa ma być kontynuacją już istniejącej, prowadząc od pętli Wilczak przez ulice Szelągowską i Garbary aż do węzła Garbary. Łącznie to ponad 3 kilometry torowiska. W ramach prac przewiduje się też zmianę przebiegu torowiska między Małymi Garbarami a Wolnicą, by dostosować geometrię tak, by w przyszłości możliwe były budowy tras tramwajowych w ul. Solnej i na dalszym odcinku ul. Garbary.
Jednocześnie przebudowany będzie układ drogowy w rejonie trasy, obejmując nie tylko jezdnie, ale także chodniki i ciągi rowerowe. W planach jest przebudowa m.in. skrzyżowania ulic Estkowskiego, Małe Garbary i Garbary, a także ul. Solnej do pl. Wielkopolskiego i ul. Estkowskiego do ul. Szyperskiej.
Jednocześnie, przebudowanych zostanie ok. 7 kilometrów sieci kanalizacyjnej, ponad 3 km sieci wodociągowej i gazowej, ok. 10 km sieci elektroenergetycznych, ok. 5 km sieci telekomunikacyjnej, a także ponad kilometr sieci ciepłowniczej. To także musi zostać uwzględnione w projekcie, razem z ostatecznym zagospodarowaniem terenu.
„Ogłoszone postępowanie przetargowe obejmuje wykonanie kompleksowych usług: opracowanie pełnej dokumentacji projektowej dla całego zakresu inwestycji, uzyskanie wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych zezwalających na jej realizację, świadczenie wsparcia technicznego na etapie wyboru wykonawcy robót budowlanych, a także sprawowanie nadzoru autorskiego. Takie podejście do zbliżających się działań pokazuje, że Miasto nie odkłada realizacji tej inwestycji. W ramach swoich obowiązków wybrane biuro projektowe przeanalizuje jeszcze kilka istotnych kwestii, które były w ostatnim czasie podnoszone m.in. przez mieszkańców i mieszkanki” – mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie
Kolejny odcinek trasy tramwajowej na Naramowice ma ułatwić poruszanie się do i z centrum miasta na północne osiedla Poznania. Przejazd ma być szybszy i wygodniejszy, co ma także zachęcić mieszkańców do przesiadki z samochodów na komunikację zbiorową, a tym samym ograniczyć liczbę samochodów poruszających się po centrum miasta.
Wybrany w przetargu projektant będzie miał 1000 dni na realizację zadania licząc od dnia podpisania umowy. Jak zaznacza spółka, w zleceniu znajdzie się też m.in. analiza wariantów realizacji zadania, przeprowadzenie inwentaryzacji zieleni – tak, by zapewnić możliwie największą ochronę istniejącego drzewostanu – a także sprawdzenie możliwości optymalizacji układu komunikacyjnego, która uwzględniałaby zapisy wydanej decyzji środowiskowej i nie miała wpływu na termin realizacji prac projektowych.
Oferty będą przyjmowane w przetargu do 5 listopada.