Parowozownia Wolsztyn – perła kultury technicznej
Instytucja kultury Województwa Wielkopolskiego, jaką jest Parowozownia Wolsztyn, pozostaje wyjątkowym miejscem na mapie światowego dziedzictwa kolejowego. Obecnie pasażerów przewozi lokomotywa Pt47-65, a w dyspozycji placówki znajduje się także parowóz TKh 05353, będący własnością firmy DB Cargo. W trakcie naprawy jest lokomotywa Ol49-59 w zakładzie w Wągrowcu, a na modernizację czeka parowóz Ol49-69.
Nowe kotły powstają w Czechach
Dyrektor Parowozowni Wolsztyn, Waldemar Ligma, potwierdził, że do końca 2024 roku instytucja będzie dysponować kolejnymi dwoma czynnymi lokomotywami. Kluczowe dla ich remontu kotły są obecnie projektowane i budowane w czeskim zakładzie, który na nowo opracował dokumentację techniczną na podstawie oryginalnych materiałów. Proces ten obejmuje zebranie niezbędnych komponentów, takich jak blachy stalowe i rury.
Przygotowania do montażu
Jeden z kotłów zostanie zamontowany w zakładzie naprawczym w Wągrowcu, natomiast drugi trafi bezpośrednio do Wolsztyna. W ostatnich dniach w Wolsztynie zdemontowano kocioł z parowozu Ol49-69, co umożliwiło rozpoczęcie prac nad naprawą tendra i podwozia. Złożenie lokomotywy w całość planowane jest na późną jesień 2024 roku, podobnie jak zakończenie remontu lokomotywy w Wągrowcu.
„Powrót do służby oelek w przyszłym roku”
Dyrektor Waldemar Ligma podkreślił, że wszystkie umowy na realizację prac zostały już podpisane, a dotychczasowa współpraca z czeskim wykonawcą daje gwarancję terminowego ukończenia projektu.
– Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku obie oelki powrócą do służby – zapewnił.
Symboliczne znaczenie dla miłośników kolei
Powrót dwóch kolejnych czynnych parowozów podkreśla rolę Wolsztyna jako ważnego miejsca dla miłośników kolei i turystyki technicznej. Parowozownia Wolsztyn nie tylko kontynuuje tradycję przewozów parowych, ale także staje się centrum rewitalizacji i promocji historycznego dziedzictwa kolejowego.