Jak podkreślają kuratorzy, projekt jest próbą odejścia od tradycyjnego postrzegania wsi w kontekście historycznej martyrologii, która często pojawia się w debacie o zwrocie ludowym. Inspiracją dla tytułu stała się książka Briana Porterszuca Całkiem zwyczajny kraj: Historia Polski bez martyrologii. W podobnym duchu wystawa ukazuje wieś jako przestrzeń codziennych zmagań, zmian społecznych i kulturowych. –
„To miejsce, gdzie można zobaczyć odbicie wszystkich głównych problemów współczesnego świata” – mówi Jan Wasiewicz.
Na wystawie można zobaczyć fotografie Michała Sierakowskiego, które dokumentują przemiany polskiej wsi, obrazy Małgorzaty Mycek nawiązujące do klasyki polskiego malarstwa, a także unikalne dzieła Małgorzaty Myślińskiej i Daniela Rycharskiego. Prace Rycharskiego, wykorzystujące elementy maszyn rolniczych, wyróżniają się szczególną symboliką, odwołując się do lokalnych społeczności i relacji międzyludzkich. Jak zauważają kuratorzy, dobór artystów nie opierał się na wybranych technikach, ale na problemach, które artyści podejmują w swoich dziełach.
Choć wystawa koncentruje się na współczesności, w niektórych pracach pojawiają się odniesienia do przeszłości. Obrazy Małgorzaty Mycek reinterpretują motywy znane z historii polskiego malarstwa, przenosząc je w realia XXI wieku. To nawiązanie do tradycji, które podkreśla, jak przeszłość wciąż wpływa na współczesny obraz polskiej wsi.
Jednym z kluczowych elementów wystawy jest próba przepracowania tożsamości związanej z pochodzeniem wiejskim. Zarówno kuratorzy, jak i artyści mają korzenie wiejskie, co nadaje projektowi osobisty wymiar.
– „Zastanawiamy się, na ile ta wieś jest jeszcze w nas i jak nas definiuje” – mówi Justyna Ryczek.
Wystawa ma również charakter refleksyjny, zapraszając widzów do przemyśleń nad relacją miasta i wsi, a także nad stereotypami, które często wpływają na postrzeganie wiejskiej rzeczywistości.
Daniel Rycharski, jeden z artystów biorących udział w wystawie, szczególnie podkreśla potrzebę budowania mostów między różnymi społecznościami. Jego projekt, w którym osoby LGBTQ+ współpracowały z mieszkańcami wiejskich gospodarstw, pokazuje, że na poziomie codziennych relacji mogą znikać wzajemne uprzedzenia.
W ramach wystawy, 12 lutego odbędzie się panel dyskusyjny pt. Sztuka o wsi, sztuka ze wsi, sztuka we wsi. Uczestnicy wydarzenia podejmą próbę odpowiedzi na pytania, jak współczesna sztuka odnosi się do życia wiejskiego i jak bardzo debata o zwrocie ludowym angażuje samych mieszkańców wsi.
– „To istotne, by zastanowić się, czy ta sztuka jest również dla nich i czy ich głos jest w niej obecny” – zaznaczają organizatorzy.
Wystawę Całkiem Zwyczajna Wieś można oglądać do 16 lutego w galerii Kurator’s Lab Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Jak podkreślają jej twórcy, to nie tylko okazja do poznania współczesnej sztuki, ale również przestrzeń do refleksji nad zmianami społecznymi i kulturowymi, które kształtują dzisiejszą polską wieś.
