Strefa ograniczonego lotu nad Mostami Berdychowskimi – drony tylko za zgodą

Przestrzeń powietrzna nad Kładkami Berdychowskimi została objęta strefą ograniczoną, co oznacza, że wszelkie loty dronów w tym obszarze wymagają wcześniejszej zgody. Strefa funkcjonuje całodobowo (H24), a uzyskanie pozwolenia na przelot możliwe jest po kontakcie telefonicznym z zarządcą strefy.

Nowy standard przy miejskich inwestycjach?

Jak zauważają mieszkańcy, takie ograniczenia zazwyczaj obejmują miejsca o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa, takie jak lotniska czy strategiczne obiekty infrastrukturalne. Tymczasem w tym przypadku restrykcje dotyczą placu budowy, co rodzi pytania o zasadność takiego rozwiązania.

Dziwi mnie, że wprowadzono ograniczenie lotów nad budową mostu, skoro zdjęcia można wykonać nawet z granicy strefy. Czy to nowy standard przy inwestycjach miejskich? – zastanawia się jeden z mieszkańców.

Powód? Monitoring placu budowy

O wyjaśnienie tej sytuacji poprosiliśmy Poznańskie Inwestycje Miejskie. Jak tłumaczą przedstawiciele PIM, decyzja o ograniczeniu lotów wynika ze względów bezpieczeństwa.

Wykonawca inwestycji prowadzi monitoring placu budowy za pomocą dronów. W związku z tym Urząd Lotnictwa Cywilnego zobowiązał operatora do ustanowienia strefy powietrznej – wyjaśnia Maja Chłopocka z PIM.

Dodatkowo podkreśla, że takie strefy są tworzone, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno pilotom dronów, jak i osobom przebywającym w pobliżu budowy. Każdy operator posiadający odpowiednie uprawnienia może ubiegać się o pozwolenie na lot w tej strefie, ale musi wcześniej uzyskać zgodę zarządcy, czyli firmy Reakto PSA.

Jak uzyskać zgodę na lot?

Aby móc wykonać lot w obrębie ograniczonej strefy, operator musi przedstawić:
📍 planowaną trasę przelotu
📅 datę lotu
📏 zakładaną wysokość przelotu

Koordynacja lotów ma kluczowe znaczenie dla uniknięcia kolizji dronów oraz zapewnienia sprawnego nadzoru nad przebiegiem inwestycji.

Czy podobne ograniczenia staną się normą?

To, czy strefy ograniczonego lotu nad inwestycjami miejskimi będą stosowane coraz częściej, pozostaje kwestią otwartą. Jedno jest pewne – technologie bezzałogowych statków powietrznych coraz częściej wykorzystywane są przy nadzorze budów, co wymaga nowych regulacji i zasad koordynacji lotów.