Postępowanie przetargowe przyciągnęło uwagę wielu potencjalnych wykonawców – wpłynęło pięć ofert, z których każda mieści się w przewidzianym budżecie inwestycji. Teraz spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie analizuje dokumenty, by wyłonić najkorzystniejszą propozycję.
– Ulica Ratajczaka jest kluczowym elementem zmian w centrum Poznania. Po przebudowie ul. Wierzbięcice i modernizacji Śródmieścia, teraz przyszła kolej na ten ważny odcinek, który pozwoli domknąć proces unowocześniania centralnej części miasta – podkreśla Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Nowa trasa tramwajowa połączy obszar przebudowanej ul. Św. Marcin z węzłem komunikacyjnym przy Nowym Rynku, czyli na skrzyżowaniu ul. Królowej Jadwigi, Matyi, Wierzbięcic i Niezłomnych. W efekcie skróci się czas przejazdu tramwajów z Wildy i Dębca do centrum, które obecnie muszą kursować okrężną trasą przez ul. Królowej Jadwigi, Strzelecką i plac Wiosny Ludów.
Dzięki nowej inwestycji powstanie dodatkowa oś komunikacyjna południe–północ, co w przyszłości umożliwi łatwiejsze połączenie z Garbarami i Naramowicami.
W pierwszym etapie budowy powstał już odcinek torowiska między ul. 27 Grudnia a Św. Marcin, wraz z przystankiem przy Bibliotece Uniwersyteckiej. Skrzyżowanie ulic Św. Marcin i Ratajczaka dostosowano do obsługi nowej trasy.
Kolejny etap zakłada nie tylko budowę torowiska i przystanków, ale także kompleksową przebudowę ul. Ratajczaka. W jej ramach przewidziane są:
- przebudowa skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi, Matyi, Wierzbięcic i Niezłomnych,
- budowa nowych przystanków tramwajowych – w tym przy Starym Browarze oraz na wysokości stacji benzynowej na ul. Wierzbięcice,
- wprowadzenie nowych przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych, które poprawią dostępność komunikacyjną.
Oprócz torowiska i przystanków, projekt przewiduje również zmiany w organizacji ruchu, w tym uspokojenie ruchu samochodowego na ul. Ratajczaka. Odcinek od ul. Św. Marcin do skrzyżowania z ul. Ogrodową i Powstańców Wielkopolskich stanie się strefą zamieszkania, gdzie pierwszeństwo będą mieli piesi i rowerzyści.
W przestrzeni ulicznej pojawi się nowa zieleń – drzewa oraz niska roślinność. W planach jest również instalacja elementów małej architektury, takich jak ławki, kosze na śmieci i stojaki rowerowe. Nie zabraknie także udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami, w tym oznaczeń dotykowych na chodnikach.
Planowany termin przekazania placu budowy to okres wakacyjny, jednak rozpoczęcie robót zależy od finalizacji postępowania przetargowego i podpisania umowy z wykonawcą. W międzyczasie kontynuowane będą działania przygotowawcze, w tym prace związane z przesadzaniem zieleni.