Torowiska w lepszym stanie – pierwsze prace już trwają
Prace modernizacyjne zainaugurowano na alei Wielkopolskiej, gdzie wymieniane są szyny, podkłady oraz sieć trakcyjna. Modernizacja obejmuje również przystanki Klin oraz przejazd tramwajowy przez ulicę Nad Wierzbakiem. Szczególną uwagę poświęcono ochronie pobliskiej alei kasztanowców – zastosowano tam specjalne stalowe podkłady, które ograniczają ingerencję w system korzeniowy drzew.
Jednocześnie na trasie piątkowskiej trwa wymiana torowiska i nawierzchni na przejeździe przez Aleje Solidarności oraz na pętli Piątkowska. Przewiduje się, że tramwaje powrócą na tę trasę w pierwszej połowie kwietnia.
Intensywne prace w okresie wakacyjnym
Aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców, większość prac zaplanowano na lato, kiedy ruch w mieście jest mniejszy.
– Chcemy, aby remonty jak najmniej wpływały na codzienne funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Dlatego największe zmiany w ruchu będą miały miejsce w okresie wakacyjnym. Na bieżąco będziemy informować o wszystkich zmianach w organizacji transportu – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Wśród najważniejszych inwestycji na lato znalazły się:
🔹 Remont węzła AWF – kluczowy dla ruchu na moście Królowej Jadwigi,
🔹 Modernizacja torów na trasie kórnickiej – od mostu św. Rocha do Piotrowa,
🔹 Naprawa torowiska na ulicy Górna Wilda – zaplanowana na czerwiec,
🔹 Prace na skrzyżowaniu Hetmańskiej i Rolnej – przeprowadzone w długi weekend czerwcowy,
🔹 Remont torowiska na ulicy Kórnickiej – obejmujący most św. Rocha i przystanki Politechnika,
🔹 Wymiana torów na węźle Głogowska-Hetmańska – realizowana w lipcu.
W sierpniu ekipy remontowe pojawią się na dwóch dużych węzłach tramwajowych:
✅ Węzeł Bałtyk (skrzyżowanie Roosevelta i Bukowskiej) – modernizacja rozjazdów i torów na łukach,
✅ Węzeł Traugutta (skrzyżowanie Hetmańskiej i 28 Czerwca 1956 r.) – wymiana nawierzchni torowej i drogowej.
Inwestycje kluczowe dla przyszłości transportu
Remonty torowisk są ściśle powiązane z innymi dużymi projektami w mieście, takimi jak przebudowa mostu Chrobrego czy budowa nowej trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Ratajczaka. Władze miasta podkreślają, że konieczna jest stała modernizacja infrastruktury, aby uniknąć awarii, które mogłyby sparaliżować transport publiczny.
– Chcemy, aby transport publiczny był nie tylko wygodną alternatywą dla samochodu, ale także szybkim i niezawodnym środkiem komunikacji. Dlatego w ciągu ostatnich 10 lat Poznań wydał na remonty torowisk ponad 250 milionów złotych, a łącznie z nowymi inwestycjami – już ponad 1,5 miliarda złotych – zaznacza Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Mieszkańcy mogą śledzić aktualne informacje o prowadzonych remontach i zmianach w organizacji ruchu na stronach Zarządu Transportu Miejskiego i MPK Poznań. Dzięki systematycznej modernizacji torowisk poznańska komunikacja publiczna staje się coraz bezpieczniejsza, wygodniejsza i bardziej niezawodna.