Jak informuje Tomasz Płóciniczak, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich, remont koncentruje się na wymianie ceramicznych dachówek, które z biegiem lat uległy zniszczeniu. Drewniane elementy konstrukcyjne zachowały się w zadowalającym stanie, dlatego zakres prac dotyczy głównie pokrycia dachów i elementów towarzyszących, takich jak rynny czy opierzenia.
Cały kompleks wpisany został do rejestru zabytków w 1984 roku i znajduje się pod nadzorem Miejskiego Konserwatora Zabytków. Dlatego wszystkie działania prowadzone są zgodnie z wytycznymi służb konserwatorskich. Szczególną uwagę poświęcono kolorystyce dachówek – przeprowadzona analiza wykazała, że pierwotnie miały one barwę łupkowo-szarą. Nowe dachówki, które mają zastąpić dotychczasowe czerwone pokrycie, zostały zaakceptowane po konsultacjach z konserwatorem, aby jak najwierniej odtworzyć historyczny wygląd obiektów.
Trzy główne budynki kompleksu powstały w latach 1908–1913, a budynek A – zamykający od południa dziedziniec – w 1914 roku. Wzniesiono je w stylu nawiązującym do architektury renesansowo-barokowej. Przed II wojną światową mieściła się tu szkoła żeńska, a w 1929 roku, podczas Powszechnej Wystawy Krajowej (Pewuki), obiekty pełniły funkcję pawilonów wystawienniczych i biur administracyjnych.
Obecnie najbardziej zaawansowane są prace prowadzone przy budynku Młodzieżowego Domu Kultury. Dachy budynków szkolnych przy ul. Wyspiańskiego – oznaczonych jako A, C i P – przechodzą identyczną renowację. Zmieniane są także łaty, instalowana jest izolacja oraz przeprowadzana impregnacja elementów więźby dachowej, mająca zabezpieczyć je przed wilgocią i ogniem.
Mimo zakresu prac, nie przerwano działalności placówek – lekcje i zajęcia odbywają się bez przeszkód, a roboty prowadzone są w taki sposób, by nie zakłócać codziennego funkcjonowania uczniów i nauczycieli.
Zakończenie inwestycji planowane jest jeszcze na ten rok. Dzięki niej zespół zabytkowych gmachów odzyska dawny blask, a jednocześnie zostanie zabezpieczony na przyszłość – zgodnie z duchem poszanowania dziedzictwa architektonicznego i potrzeb współczesnej edukacji.