Na placu budowy mostów berdychowskich pojawiła się… barka

W Poznaniu trwają intensywne prace nad nowymi przeprawami pieszo-rowerowymi, które mają połączyć kluczowe punkty miasta, w tym Stare Miasto z Ostrowem Tumskim oraz terenami Politechniki Poznańskiej i Maltą. Mosty Berdychowskie przyciągają uwagę nie tylko ze względu na swoją skalę, ale i zastosowanie nowoczesnych technologii oraz wysokiej jakości materiałów.

 

Budowa mostów rozpoczęła się od montażu tymczasowych podpór w nurcie Warty, do czego użyto specjalnej barki, która dotarła do Poznania na początku tygodnia. Barka, wyposażona w ponton, pchacz oraz potężny żuraw, jest kluczowym elementem umożliwiającym realizację tego ambitnego projektu.

Prace przygotowawcze objęły także transport wielkogabarytowych elementów konstrukcyjnych z Krakowa i Radomska, które nocami dostarczane są na plac budowy. To właśnie tam, na brzegach Warty, trwa montaż przyczółków i konstrukcji mostów. Pierwsze działania w nurcie rzeki obejmowały instalację żurawia na pontonie i zabezpieczenie go przed przemieszczaniem się, co pozwoliło na rozpoczęcie głównych prac budowlanych.

Mosty Berdychowskie zaprojektowano jako konstrukcje łukowe, z głównymi elementami wykonanymi jako przekroje zamknięte, przypominające stalowe skrzynie. Spawacze pracują zarówno wewnątrz tych konstrukcji, jak i na zewnątrz, co wymaga nie tylko precyzji, ale i stosowania specjalistycznego sprzętu. Na miejscu używane są żurawie o udźwigu nawet 500 ton, co świadczy o ogromie i zaawansowaniu technicznym przedsięwzięcia.

Zakończenie pierwszej fazy dostaw umożliwiło ponowne otwarcie dla ruchu lokalnych dróg, co minimalizuje utrudnienia dla mieszkańców. 

Gdy prace zostaną zakończone, mosty zapewnią bezpieczny i wygodny przejazd pieszym i rowerzystom, łącząc ważne części Poznania w sposób harmonijny i estetycznie przyjemny.