W Poznaniu od wczoraj jeździ mniej Uberów i Boldów.

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym Z dniem 19 czerwca 2024 roku zaczęły obowiązywać przepisy nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Z przewozu osób wykluczone zostały osoby nieposiadające polskiego prawa jazdy oraz te, które przebywają w Polsce krócej niż 185 dni. Skala chaosu jest ogromna, a operatorzy platform do późnych godzin nocnych weryfikowali i wyłączali z systemu […]

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym

Z dniem 19 czerwca 2024 roku zaczęły obowiązywać przepisy nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Z przewozu osób wykluczone zostały osoby nieposiadające polskiego prawa jazdy oraz te, które przebywają w Polsce krócej niż 185 dni. Skala chaosu jest ogromna, a operatorzy platform do późnych godzin nocnych weryfikowali i wyłączali z systemu kierowców niespełniających nowych wymogów.

Drastyczne redukcje we flotach

Efektem nowych regulacji było usunięcie ponad jednej czwartej kierowców z floty Bolt, a Free Now zubożało o blisko 15% dotychczasowych partnerów. Uber stracił blisko dwóch na dziesięciu kierowców, a liczba ta może rosnąć z każdym tygodniem weryfikacji. Marcin Moczyróg, dyrektor generalny Ubera na Europę Środkowo-Wschodnią, ostrzega, że to dopiero początek problemów.

Problemy w Poznaniu

Nowe przepisy szczególnie mocno uderzyły w rynek taxi w Poznaniu. Mieszkańcy miasta już w pierwszych dniach po ich wprowadzeniu odczuli znaczące trudności w zamawianiu taksówek. Zmniejszenie liczby dostępnych kierowców spowodowało wydłużenie czasu oczekiwania na pojazd, co szczególnie dotknęło użytkowników Ubera i Bolta. Wielu pasażerów skarżyło się na brak dostępnych samochodów oraz wyższe ceny za przejazdy w godzinach szczytu.

Problem systemowy

Sektor taksówkarski nie jest jedynym, który boryka się z niedoborem pracowników. Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) wskazuje, że imigranci są nieodzownym elementem rynku pracy w Polsce. Branże takie jak hotelarstwo, gastronomia, budownictwo czy logistyka mocno polegają na zagranicznych pracownikach.

Kryzys demograficzny i strategia migracyjna

Polski rynek pracy cierpi na skutek niekorzystnych zmian demograficznych, co rocznie skutkuje ubytkiem około 100 tys. pracujących. GUS podaje, że w I kwartale 2024 roku zgłoszono 112 tys. wolnych miejsc pracy, których nie udało się obsadzić. Liczba legalnie pracujących obcokrajowców przekroczyła 1,14 miliona, z czego większość to Ukraińcy, ale coraz więcej pracowników przybywa z Azji i Ameryki Łacińskiej.

Przyszłość migracji w Polsce

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji koordynuje prace nad nową strategią migracyjną, której pierwsza wersja ma być gotowa w połowie października. Wiceminister Maciej Duszczyk zapowiada, że strategia będzie kompleksowa, odpowiedzialna i bezpieczna, a jej celem jest znalezienie rozwiązania dla problemów rynku pracy w Polsce.

Podsumowanie

Nowe przepisy dotyczące transportu drogowego spowodowały poważne zakłócenia na rynku taxi w Polsce, odsuwając od pracy tysiące kierowców. Bez strategii migracyjnej i odpowiednich regulacji, zarówno branża taksówkarska, jak i inne sektory gospodarki będą borykać się z poważnymi problemami kadrowymi. Szczególnie dotknięty został Poznań, gdzie mieszkańcy muszą mierzyć się z wydłużonym czasem oczekiwania na taksówki oraz wyższymi kosztami przejazdów.