Poznań rozwija autonomiczny system sterowania tramwajami: pierwsze testy już w przyszłym roku

Poznań stawia kolejny krok w stronę nowoczesnego transportu publicznego. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Poznaniu oraz Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny podpisały list intencyjny dotyczący opracowania autonomicznego systemu sterowania tramwajami. Pierwsze testy rozpoczną się w przyszłym roku w zajezdni tramwajowej na Franowie, jednej z najbardziej zaawansowanych technologicznie zajezdni w Polsce.

 

– “Poznań po raz kolejny udowadnia, że nowoczesny transport publiczny jest priorytetem, przy okazji pokazując, w jaki sposób przenika się świat nauki i  podmiotów gospodarczych, w tym przypadku spółki miejskiej, dla dobra Miasta. Jako miasto patrzące w przyszłość robimy krok w kierunku rozwoju autonomicznego transportu szynowego. Jestem przekonany, że wymiana wiedzy, doświadczeń i zasobów prowadzić będzie do stworzenia rozwiązań, które docelowo będą służyć mieszkańcom i mieszkankom” – powiedział Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania


Początkowe prace nad projektem skupią się na szczegółowej analizie procesów logistycznych w zajezdni na Franowie. Naukowcy z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego przeprowadzą symulacje w środowisku wirtualnym, modelując rzeczywiste dane dotyczące infrastruktury oraz obsługi tramwajów. Celem tych działań jest stworzenie optymalnego modelu, który posłuży do rozwoju autonomicznych systemów zarządzania ruchem tramwajowym.

Jednym z kluczowych elementów projektu będzie opracowanie zaawansowanych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, które umożliwią tramwajom wykrywanie zagrożeń na trasie. Badacze skoncentrują się na analizie scenariuszy działania pojazdu w różnych warunkach, w tym ekstremalnych. Opracowane zostaną algorytmy sterowania oraz dobrane odpowiednie komponenty elektroniczne, które zapewnią bezpieczeństwo zarówno pasażerom, jak i innym użytkownikom ruchu.

– “Projekt zakłada opracowanie systemu, który będzie można zainstalować w niemal każdym pojeździe. Naszym celem jest stworzenie możliwie uniwersalnego narzędzia, tak by przewoźnicy mogli je zastosować w eksploatowanym taborze.  Tramwaj wyjedzie na tory dopiero wtedy, gdy będziemy mieli pewność, że jest bezpieczny, a jego działanie podlega pełnej kontroli. Kluczowe jest zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom i otoczeniu – zapewnia. w pełni kontrolowane”  – tłumaczy dr inż. Rafał Cichy, dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego.

Autonomiczny tramwaj będzie w stanie samodzielnie rozpoznawać sygnalizację świetlną, utrzymywać bezpieczną prędkość, zatrzymywać się w odpowiednich miejscach oraz reagować na nieprzewidziane sytuacje, takie jak wtargnięcie pieszego na torowisko czy nieprzepisowy wjazd samochodu. System zapewni bezpieczeństwo zarówno pasażerom, jak i innym uczestnikom ruchu.

Zajezdnia na Franowie, o długości torowiska niemal 14 km i zaawansowanej infrastrukturze, jest idealnym miejscem do testów. To tu rozpoczną się pierwsze próby autonomicznego tramwaju, który będzie początkowo testowany na zamkniętym terenie zajezdni. MPK Poznań już teraz korzysta z systemu DMS, który automatycznie zarządza pracą zajezdni, wspomagając motorniczych i techników w codziennych obowiązkach.

Krzysztof Dostatni, prezes MPK Poznań, podkreśla, że współpraca nad autonomicznym systemem sterowania tramwajami to naturalny krok w rozwoju nowoczesnego transportu w mieście.

– Autonomiczne pojazdy są przyszłością, ale zanim będą mogły kursować w warunkach miejskich, minie jeszcze kilka lat. Mimo to elementy systemu, nad którym pracujemy, mogą być zastosowane znacznie wcześniej – dodaje Dostatni.


Autonomiczne pojazdy szynowe zyskują na popularności na całym świecie. Kursują już w wielu miastach, obsługując głównie linie metra i transporty do portów lotniczych. Poznań dołącza do tej nowoczesnej tendencji, planując w przyszłości wprowadzenie autonomicznych tramwajów na ulice miasta.

Testy na Franowie to pierwszy krok w realizacji tej ambitnej wizji. Dzięki współpracy MPK Poznań i Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego, Poznań ma szansę stać się pionierem w dziedzinie autonomicznego transportu szynowego w Polsce.