Sebastian Kulczyk sprzedał udziały. Autostrada Wielkopolska ma nowego właściciela

Autostrada Wielkopolska ma nowego właściciela. Jak informuje „Rzeczpospolita” Sebastian Kulczyk sprzedał swoje udziały w spółce.

 

Do nieoficjalnych informacji dotarła „Rzeczpospolita”, która przekazała, że w ostatnich dniach doszło do finalizacji transakcji. Spółka Autostrada Wielkopolska (AWSA) została założona w 1992 roku przez Jana Kulczyka, ojca Sebastiana Kulczyka. Była odpowiedzialna za budowę i eksploatację niemal 150-kilometrowego odcinka autostrady A2, między węzłami Nowy Tomyśl i Konin. Fragment wybudowano bez udziału pieniędzy z budżetu państwa. Inwestycję sfinansowano ze środków prywatnych i kredytów spółki.

Negocjacje w sprawie sprzedaży autostradowych udziałów Kulczyk Investments miało rozpocząć jeszcze przed wybuchem wojny w Ukrainie. Teraz dopięto wszelkich formalności. Jak wynika z informacji Rzeczpospolitej, wartość transakcji szacowana jest na 3 mld złotych.

Kulczyk Investments miała 23,8% udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA) oraz 40% w spółce Autostrada Wielkopolska II (AWSA II). Wszystkie miały zostać sprzedane, podobnie jak spółka Autostrada Eksploatacja (AESA), która odpowiada za utrzymanie koncesyjnych odcinków autostrady A2, a także spółka A2 Route, będąca spółką budowlaną.

Kto został nowym właścicielem? Nabywcą aktywów jest francuski fundusz inwestycyjny Meridiam, który specjalizuje się w inwestycjach infrastrukturalnych. Do struktury właścicielskiej AWSA dołączył już w 2008 roku, gdy spółka negocjowała z bankami kredytowanie budowy odcinka Nowy Tomyśl-Świecko.

Fundusz Meridiam zarządza obecnie aktywami wartymi 18 mld dolarów. Na swoim koncie ma już inwestycje w ponad sto projektów budowlanych, transportowych i związanych z usługami publicznymi na całym świecie.