Po co psuć i tak już złą atmosferę

Już 8 i 9 grudnia w Teatrze Nowym w Poznaniu zaprezentowany zostanie gościnny spektakl opowiadający historię Wojciecha Kroloppa i molestowanych przez niego chórzystów “Po co psuć i tak już złą atmosferę”. Znakomite studium zmowy milczenia, połączone z wnikliwą analizą kondycji politycznych, biznesowych i kulturalnych elit Poznania.

Choć spektakl pokazywany był już w kilku miejscach w Polsce, to prawdopodobnie w żadnym innym mieście nie będzie miał takiej siły rażenia, jak w Poznaniu. Inspiracją dla spektaklu w reżyserii Aleksandry Jakubczak stała się książka Marcina Kąckiego “Maestro. Historia milczenia” z 2013 roku.

Projekt narodził się podczas rezydencji Sopot Non Fiction we wrześniu 2014 roku. Nosił wtedy tytuł “Poznań: miasto otwarte” i był prośbą stworzenia projektu Poznania, jego politycznych, biznesowych i kulturalnych elit. Na podstawie materiałów dokumentalnych autorzy próbowali przedstawić chór elit i mieszczan poklepujących się wzajemnie po plecach, który wytwarza język i sposób dyskusji betonujący miasto i jego społeczność.

W kolejnej fazie projektu, pt. “Po co psuć i tak już złą atmosferę” głównym tematem stała się sprawa Wojciecha Kroloppa i jego chóru, która ma szansę stać się soczewką skupiającą nurtujące nas problemy. Wielopiętrowa zmowa milczenia, z jaką mieliśmy do czynienia w przypadku tej sprawy, związane z nią mechanizmy wyparcia, szukania wymówek, budowania pozornego spokoju w imię partykularnych interesów lub tak zwanych wyższych wartości są podstawą do pytań o kategorie winy i odpowiedzialności, wreszcie o procesy stwarzające i podtrzymujące zamknięty system ochronny wokół jawnie czynionego zła. Wydarzenia, na kanwie których oparty jest spektakl wydarzyły się w konkretnym miejscu i czasie. Czy jednak można mieć pewność, że gdzie indziej się nie powtórzą?

Spektakl “Po co psuć i tak już złą atmosferę” odbędzie się 8 i 9 grudnia o godz. 20.00 w Teatrze Nowym. Po spektaklu, Teatr Nowy zaprasza na dyskusję z udziałem Marcina Kąckiego, autora książki “Maestro”. Bilety w cenach 30 i 60 zł.

Spektakl bierze udział w 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Tekst i dramaturgia: Krzysztof Szekalski
Konsultacja dramaturgiczna: Michał Wybieralski
Reżyseria: Aleksandra Jakubczak
Scenografia: Monika Nyckowska
Muzyka: Daniel Pigoński

Obsada:
Anna Kłos-Kleszczewska
Michał Czachor
Mateusz Łasowski
Sebastian Perdek

Produkcja: Fundacja Teatru BOTO, Międzynarodowy Festiwal Teatralny “Konfrontacje”