Pustostany w Poznaniu z najwyższym poziomem wolnej powierzchni handlowej

Na tle innych polskich aglomeracji, Poznań wyróżnia się najwyższym poziomem pustostanów w obiektach handlowych, osiągając 4,4% w trzecim kwartale 2023 roku. Średnia dla szesnastu największych polskich miast wynosi 3,3%, z najniższymi wskaźnikami w Toruniu (1,1%), Kielcach (1,4%), Krakowie (1,7%) i Łodzi (1,8%). Międzynarodowa agencja doradcza Cushman & Wakefield podsumowała sytuację na rynku, zwracając uwagę na aktywność deweloperów i debiuty nowych marek handlowych na polskim rynku.

Aktywność Deweloperów i Nowa Podaż

W 2023 roku deweloperzy oddali do użytku ok. 450 000 mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego 80% stanowiły parki handlowe, a 15% centra. IV kwartał przyniósł rekordową podaż 217 tys. mkw. GLA. Obecnie w Polsce znajduje się ok. 16,3 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Prognozy na 2024 rok są obiecujące, z 38 obiektami w budowie, z czego 27 to parki handlowe.

Popyt i Otwarcia Nowych Marek

W 2023 roku zadebiutowało aż 29 nowych marek handlowych, co jest najlepszym wynikiem od 2017 roku. Wzrost popytu na powierzchnie handlowe świadczy o dobrej kondycji rynku.

Sprzedaż Detaliczna i Nastroje Konsumentów

Analiza GUS wskazuje, że październik 2023 roku był jedynym miesiącem z rokrocznym wzrostem sprzedaży detalicznej (2,8%). W pozostałych miesiącach odnotowano spadki, co wpłynęło na ogólny roczny spadek o 2,4%. Jednak odwiedzalność i obroty w centrach handlowych w ostatnim kwartale wzrosły w porównaniu do 2022 roku, choć nie osiągnęły poziomu przedpandemicznego 2019 roku.

Czynsze i Wzrosty Stawek

Czynsze w galeriach, parkach i przy ulicach handlowych odnotowały roczne wzrosty. Parki handlowe zanotowały najwyższe wzrosty stawek czynszowych (12,5%), a centra i ulice handlowe około 7%. Niestety, na początku 2024 roku najemcy muszą przygotować się na kolejne podwyżki.

W obliczu tych danych, Poznań wyróżnia się na tle innych miast najwyższym poziomem pustostanów, co może stanowić wyzwanie dla lokalnego rynku nieruchomości handlowych. Jednak aktywność deweloperów, wzrosty obrotów i odwiedzalności wskazują na potencjał i możliwości rozwoju rynku handlowego w regionie.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i Google.
Polityka prywatności i obowiązujące Warunki korzystania z usługi.