Miasto Poznań ogłosiło nową identyfikację wizualną 15 maja, podczas konferencji Impact’24. Nowe logo wzbudziło wiele emocji i to głównie… negatywnych. Choć twórcy z pewnością spodziewali się krytyki, jakiej należy oczekiwać przy każdej zmianie, to skala i różnorodność zarzutów nie powinna być ignorowana.
Przeciwnicy zwracają uwagę na płytką formę logo, brak nawiązania do Poznania, skojarzenie z oznaczeniem parkingowym, „koślawością” przewróconej litery P, która równie dobrze może oznaczać inne miasto na tę literę, a nie stolicę Wielkopolski, a także nielogiczną interpretację. Nie bez znaczenia jest też odejście od barw Poznania – białego i niebieckiego – na rzecz zielonego.
Część niezadowolonych z decyzji mieszkańców utworzyła internetową petycję w sprawie przywrócenia starego logotypu Miasta Poznania – niebieskiej gwiazdki. Poza przytoczeniem powszechnych argumentów, zwrócono w niej uwagę także na fakt, że nowa identyfikacja wzbudziła kpiny w całym kraju, przez co Poznań stał się obiektem internetowych żartów i memów, co negatywnie wpływa na wizerunek miasta.
Twórcy petycji podkreślają, że są świadomi konieczności odświeżenia identyfikacji wizerunkowej po 15 latach, jednak ich zdaniem takie sprawy powinny być konsultowane z mieszkańcami, a proces aktualizacji być transparentny i zapowiadany.
„Mając na uwadze powyższe argumenty oraz fakt, że nowa strategia marki Miasta Poznania nie została jeszcze zatwierdzona przez Radę Miasta, domagamy się natychmiastowego powrotu starego logotypu do czasu opracowania i uchwalenia Strategii Marki oraz Strategii Rozwoju przez Radę Miasta Poznania.” – wskazali twórcy petycji
Do tej pory petycję podpisało ok. 700 osób. Dostępna jest online (tutaj).