Nowe etapy budowy drogi ekspresowej S11: GDDKiA ogłosiła przetargi na kolejne odcinki

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu ogłosiła przetargi na zaprojektowanie i budowę około 30 kilometrów drogi ekspresowej S11 na trasie Ostrów Wielkopolski – Kępno. Inwestycja jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 r. Składa się z dwóch odcinków, które mają zostać zrealizowane w latach 2025-2029.

 

Przetargi obejmują realizację inwestycji w formule „Projektuj i Buduj”. Wykonawca będzie miał 10 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o decyzję ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej). Procedura wydania decyzji zajmie około siedmiu miesięcy, a prace w terenie potrwają 22 miesiące, z wyłączeniem okresów zimowych (od połowy grudnia do połowy marca). Jeśli proces administracyjny przebiegnie sprawnie, budowa na pierwszym odcinku rozpocznie się pod koniec 2026 roku, a zakończenie planowane jest na pierwszą połowę 2029 roku.

Droga ekspresowa S11 będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasem awaryjnym. Przewidziana jest również rezerwa terenu na ewentualną przyszłą rozbudowę do trzech pasów. Oprócz budowy samej drogi, projekt obejmuje przebudowę istniejących dróg kolidujących z trasą, budowę lokalnych odcinków dróg, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, a także liczne przejścia dla zwierząt i ekrany akustyczne.

Odcinek Przygodzice – Ostrzeszów Północ

Pierwszy z odcinków, o długości ponad 12 kilometrów, połączy obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego z drogą wojewódzką nr 444 w rejonie Ostrzeszowa. Trasa ominie Antonin od wschodu, przetnie linię kolejową Ostrów Wielkopolski – Kępno oraz DK11, a następnie skieruje się na zachód od Ostrzeszowa. Wzdłuż tego odcinka powstaną węzły drogowe Przygodzice i Antonin, a także Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) w Bledzianowie i Kozłach. Planowane są również 10 obiektów inżynierskich.

Odcinek Ostrzeszów Północ – Kępno Północ

Drugi odcinek, o długości prawie 18 kilometrów, rozpocznie się na węźle Ostrzeszów Północ, łącząc drogę ekspresową z drogami wojewódzkimi nr 444 i 449 oraz DK11. Trasa ominie Ostrzeszów od zachodu i połączy się z istniejącą S11 w rejonie Kępna. Na tej trasie powstaną trzy węzły drogowe: Ostrzeszów Północ, Ostrzeszów Południe i Kępno Północ, a także 16 obiektów inżynierskich.

Postępy w realizacji S11 w Wielkopolsce

Oprócz odcinków Ostrów Wielkopolski – Kępno, trwają prace nad kolejnymi fragmentami drogi ekspresowej S11 w województwie wielkopolskim. W kwietniu 2024 roku podpisano umowę na budowę drugiej jezdni obwodnicy Kępna, a w lipcu tego samego roku zawarto kontrakt na realizację odcinka Oborniki – Poznań, wraz z obwodnicą Obornik. Oba projekty mają zostać zrealizowane do 2027 i 2028 roku.

Przygotowania do budowy pozostałych fragmentów trasy S11 trwają. W ramach inwestycji zaplanowano realizację ponad 220 kilometrów trasy, obejmującej pięć odcinków: Szczecinek – Piła, Piła – Ujście, Ujście – Oborniki, Kórnik – Jarocin oraz Jarocin – Ostrów Wielkopolski. Trwają procedury związane z uzyskaniem decyzji środowiskowych dla tych odcinków, co jest kolejnym krokiem w realizacji inwestycji.

Droga ekspresowa S11 ma kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji w Wielkopolsce, łącząc północ i południe regionu oraz umożliwiając sprawniejszy transport towarów i osób na tym ważnym szlaku.