Rondo Kaponiera: Trwają prace nad systemem ITS

Po trwającej przeszło 5 lat przebudowie ruch wrócił wreszcie na Kaponierę. Wcale nie oznacza to jednak zakończenia prac związanych z komunikacją na rondzie. Specjalnie powołany zespół specjalistów sprawdza zastosowane na nich rozwiązania związane z systemem kierowania ruchem ITS.

System ITS, w założeniu mający znaleźć zastosowanie na rondzie Kaponiera, pośród rozlicznych funkcji ma usprawniać ruch wszystkich jego uczestników. Stale rozbudowywany, wymaga odpowiedniego nadzoru. Ten w przypadku Kaponiery właśnie się rozpoczął.

Choć system ITS określany jest systemem „samouczącym się”, za jego optymalizację odpowiada specjalnie powołany do tego celu zespół. W jego skład wchodzą zarówno osoby pracujące w miejskich jednostkach, jak i reprezentanci dostawcy systemu.

„Do zadań zespołu należy obserwacja obecnego systemu oznakowania poziomego i pionowego oraz inicjowanie zmian tam, gdzie okażą się one konieczne” – informuje spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie w komunikacie, którzy przyszedł na adres naszej redakcji.

W komunikacie czytamy dalej: „Prace te wymagają czasu, stąd też wszystkich uczestników ruchu prosimy, aby wykazali cierpliwość i zrozumienie dla powyższych działań, które służyć mają jak najszybszemu uzyskaniu optymalnego sterowania ruchem i zapewnienia maksymalnej jego płynności.

PIM przypomina, że rondo Kaponiera to jeden z czterech kluczowych węzłów w osi ul. Roosevelta, co oznacza, że wprowadzone na nim zmiany mają bezpośrednie przełożenie na inne, ważne dla wszystkich uczestników ruchu lokalizacje. Chodzi tu o skrzyżowania ul. Roosevelta z ulicami Matyi, Bukowską i Dąbrowskiego.

„Wszystkie te skrzyżowania od kilku lat nie funkcjonowały w pełnym zakresie z racji długotrwałego remontu, dlatego też optymalizacja obejmować będzie także sterowanie ruchem na tych skrzyżowaniach” – uprzedza PIM, jednocześnie podkreślając: „Zapewniamy, że uczynimy wszystko, aby ewentualne niedoskonałości zostały wyeliminowane jak najszybciej.

Ile potrwają prace związane z optymalizacją systemu ITS na rondzie Kaponiera, jak na razie nie wiadomo. Wiadomo za to, jaki ma być efekt. PIM mówi o „najlepszej efektywności” i „płynności sterowania ruchem”.

Niezależnie od kwestii związanych z systemem ITS, kierowcy póki co muszą przestawić się na nowe zasady panujące na Kaponierze. Jak poruszać się po rondzie, sprawdzicie w przewodniku przygotowanym przez Urząd Miasta Poznania.

Przewodnik znajdziecie na stronie www.poznan.pl (przejdź na stronę).