Poznań chce wzmacniać współpracę z NGO i rozwijać kształcenie specjalne

Kwestie dotyczące współpracy między administracją miejską a organizacjami pozarządowymi oraz wyzwaniami kształcenia specjalnego były tematami podczas ostatniego spotkania Komisji Oświaty i Wychowania. W obradach omawiane były programy współpracy na rok 2024 oraz plan wieloletni na lata 2024-2026.

 

Radni, w tym Przemysław Alexandrowicz i Dorota Bonk-Hammermeister, zgodnie podkreślali potrzebę zwiększenia funduszy przeznaczonych dla NGO-ów, które zajmują się edukacją. Marek Sternalski, przewodniczący Komisji, zwrócił uwagę na szeroki zakres działań edukacyjnych finansowanych z budżetu miasta, wskazując jednocześnie na konieczność integracji działań wspierających adaptację dzieci romskich w ramach wspomnianych programów. Lidia Dudziak zaznaczyła, że wiele zadań edukacyjnych, realizowanych w innych sektorach, takich jak projekt Trener Osiedlowych czy inicjatywy klubów sportowych, powinno zostać dokładnie zbadane i skoordynowane. Marta Mazurek zaproponowała zbieranie informacji o podobnych inicjatywach, aby zrozumieć ich zasięg i lepiej planować przyszłe działania.

Drugim kluczowym tematem była kwestia kształcenia specjalistycznego. Poznań zapewnia szerokie możliwości edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnościami i tych znajdujących się w trudnej sytuacji społecznej, poprzez siedem zespołów szkół, jedno przedszkole, trzy szkoły podstawowe i ośrodek szkolno-wychowawczy. W ramach wsparcia, miasto organizuje transport uczniów do placówek oraz z powrotem do domów, korzystając z usług firmy zewnętrznej. Przemysław Alexandrowicz zasugerował, że zadania transportowe mogłyby być realizowane przez miejskiego przewoźnika, lecz Wydział Oświaty wskazał na problemy związane z brakiem kierowców w MPK i znaczenie stabilnej opieki transportowej dla dzieci z niepełnosprawnościami.

Kwestia zgody rodziców na kształcenie specjalne ich dzieci również była przedmiotem dyskusji, przy czym zaznaczono, że rodzice mają prawo wyboru między edukacją specjalną a integracyjną. Michał Grześ podniósł temat warunków stwarzanych dla uczniów z orzeczeniem w klasach ogólnodostępnych. Filip Olszak poruszył temat klas integracyjnych, zauważając, że nie wszyscy rodzice są otwarci na edukację integracyjną swoich dzieci.