Enea musi zwrócić klientom pieniądze. UOKIK wskazał, jak spółka wprowadzała w błąd

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Tomasz Chróstny, wydał decyzje zobowiązujące wobec Enei S.A., jednego z głównych dostawców energii elektrycznej w Polsce. Wynikają one z naruszeń dotyczących ofert gwarantujących stałe ceny prądu i nieuczciwych klauzul w umowach.

 

Sprawa dotyczyła głównie regionu w największym stopniu obsługiwanego przez Enea, czyli w północno-zachodnich regionach Polski. Została zobowiązana do rekompensat dla konsumentów. Spółka, gwarantując stałe ceny prądu na okres 24 lub 36 miesięcy, pobierała dodatkowe, miesięczne opłaty handlowe w wysokości 20-30 zł. Informacje o tych opłatach były często pomijane w materiałach reklamowych lub prezentowane w sposób mogący wprowadzać konsumentów w błąd.

UOKiK stwierdził, że klienci Enei nie byli odpowiednio informowani o rzeczywistej wysokości rachunków, co uniemożliwiało im rzetelną ocenę oferty. Ponadto, firma stosowała niedozwolone klauzule umowne, nakładając na konsumentów kary za wcześniejsze rozwiązanie umowy, które nie miały uzasadnienia w kosztach ponoszonych przez spółkę.

Enea S.A. zobowiązała się do zwrotu niesłusznie pobranych opłat oraz do indywidualnego kontaktowania się z poszkodowanymi klientami. Osoby, które wcześniej zrezygnowały z usług firmy, będą mogły ubiegać się o rekompensatę w wysokości niesłusznie pobranych opłat. Dodatkowo, aktualni klienci firmy otrzymają kod rabatowy o wartości 550 zł do wykorzystania w internetowej Strefie Zakupów Enei.

W odpowiedzi na decyzje UOKiK, Enea wycofała się z ofert gwarantujących stałe ceny prądu od 1 czerwca 2021 r. Firma zobowiązała się także do uruchomienia dedykowanej infolinii dla konsumentów, gdzie będą mogli uzyskać więcej informacji o rekompensatach.