Mosty pieszo-rowerowe łączące Chwaliszewo z Ostrowem Tumskim coraz bliżej. Cała konstrukcja już gotowa

Zakończono montaż ostatniego elementu konstrukcji mostu łączącego Chwaliszewo z Ostrowem Tumskim, co stanowi ważny kamień milowy w realizacji projektu. Ponad tydzień wcześniej ukończono montaż stalowych części krótszego mostu na Berdychowo. W efekcie oba mosty pieszo-rowerowe mają już kompletne przęsła.

 

Wykonawca teraz skoncentruje się na spawaniu ostatnich elementów konstrukcji obu mostów oraz oczyszczeniu powierzchni z niepotrzebnych już uchwytów, które były niezbędne przy montażu. W planach jest również wykonanie systemów odwodnienia mostów. Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie, informuje, że wszystkie stalowe elementy konstrukcji znalazły się na swoim miejscu, co pozwala na wywiezienie dźwigu z Ostrowa Tumskiego i demontaż platform montażowych.

“Przed nami jeszcze wiele czasochłonnych, mniej widocznych prac niż budowa konstrukcji, ale niezwykle istotnych i nadających docelowy kształt mostom oraz ich otoczeni” – dodaje

Zakończenie montażu konstrukcji dłuższego mostu umożliwi wkrótce rozbiórkę tymczasowych podpór w nurcie Warty, które były wykorzystywane przy montażu stalowych elementów. Projekt mostów, który zwyciężył w konkursie miejskim, charakteryzuje się lekką i dynamiczną formą, opierającą się jedynie na przyczółkach. Autorem koncepcji jest zespół pod przewodnictwem ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego, w skład którego weszli architekci Błażej Szurkowski, Maciej Sokolnicki oraz Adam Turczyn. Projektanci zaprojektowali dwie smukłe, zawieszone nad lustrem wody wstęgi, które nie będą zakłócały widoków na Katedrę, Ostrów Tumski, most św. Rocha czy kampus Politechniki Poznańskiej.

Mosty wyróżniają się minimalistycznym stylem, dynamicznymi i ekspresyjnymi liniami łuków oraz wyrazistą formą. Wybrzuszenie mostów w części centralnej tworzy przestrzeń rekreacyjną, co dodatkowo wpływa na wizualny odbiór konstrukcji poprzez ich optyczne wydłużenie w perspektywie. Mosty, mając jednakową strukturę, tworzą spójną kompozycję przestrzenną, szczególnie czytelną z perspektywy mostu Rocha i południowych terenów nadwarciańskich.

Nowe przeprawy połączą rejon Politechniki Poznańskiej z południową częścią Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią Poznania w rejonie Chwaliszewa. Mosty będą integralną częścią infrastruktury rowerowej po obu stronach Warty. Inwestycja ma również na celu aktywizację terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego, który zostanie zagospodarowany zielenią i małą architekturą, taką jak ławki.

Planowane zakończenie prac budowlanych przewidziane jest na wiosnę 2025 roku.