Nowy terminal Ławicy bez opóźnień

Prace przy budowie nowego terminala na poznańskim lotnisku toczą się zgodnie z harmonogramem – zapewniają przedstawiciele Ławicy. W ubiegłym roku postawiono stalową konstrukcję i położono dach. W tym wykonawcy przenieśli się do wnętrza obiektu.


Przypomnijmy: całkowite zakończenie prac budowlanych zaplanowano na I kwartał 2012 roku, a całkowite zakończenie budowy – na drugi kwartał 2013. Z nowego terminala będą juz jednak mogli korzystać kibice przylatujący do Poznania na Euro 2012. Do tego czasu ma być gotowa nowa strefa przylotów – obecny terminal zostanie przedłużony w kierunku zachodnim i właśnie tam będzie się mieścić hala przylotów, sortownia bagażu i pomieszczenia techniczno-biurowe. Z hali goście przejdą przeszklonym łącznikiem, gdzie podczas mistrzostw zostaną zlokalizowane wyjścia z portu (zarówno obecnej, jak i starej części terminala). Docelowo jednak właśnie tu będzie się mieścić hala odpraw bagażowo-biletowych (check-in) i główne wejście do portu.

 

W części lotniczej portu powstanie równoległa (do pasa startowego) droga kołowania wraz ze ścieżkami szybkiego zejścia, jak również dodatkowych 6 miejsc postojowych dla dużych samolotów. To wszystko ma zostać zbudowane w czasie pierwszego etapu rozbudowy portu – i jak dotąd wszystko idzie zgodnie z planem. Roboty konstrukcyjne już zakończono, obecnie trwa montaż oświetlenia i specjalistycznej instalacji kanalizacji deszczowej.

 

Dzięki nowej drodze kołowania samoloty lądujące będą mogły szybko opuścić pas startowy, by można wykonać kolejną operację lotniczą. Pozwoli to na realizację nawet trzydziestu operacji w ciągu godziny. A dzięki nowej płycie postojowej na lotnisku przybędzie stanowisk dla sześciu dużych samolotów tuz przy powstającym terminalu. Pozwoli to na obsługę dziesięciu samolotów jednocześnie, co znacznie usprawni i przyspieszy obsługę pasażerów. Dzięki temu Ławica będzie w stanie obsłużyć w ciągu godziny prawie 2 tysiące pasażerów przylatujących i ponad tysiąc wylatujących.

 

Wraz z rozbudową terminala pasażerskiego i płaszczyzn lotniskowych port zwiększa też powierzchnie parkingowe. Kolejny długoterminowy parking na 400 miejsc został oddany do użytku i znajduje się na zachód od nowego terminala pasażerskiego, przy ulicy Bukowskiej. Parking jest oddalony od głównego wejścia do terminala zaledwie o kilkaset metrów i jest przeznaczony przede wszystkim dla pasażerów udających się w dłuższą podróż, np. korzystających z zimowej oferty przelotów czarterowych.

 

Koszt tygodniowego postoju wynosi 89 złotych. Pozostawienie pojazdu na dwie doby to koszt 39 złotych, do pięciu dni – 49 złotych, a do piętnastu – 139 złotych. Parkowanie na okres miesiąca wyceniono na 189 złotych. Parking jest strzeżony przez całą dobę.

 

Pierwszy etap inwestycji ma kosztować 200 mln zł. Kolejne etapy rozbudowy rozpoczną się jesienią 2012, po zakończeniu sezonu czarterowego.

 

Rozbudowa i modernizacja terminala pasażerskiego odbywa się w ramach Projektu pn.: Port Lotniczy Poznań- Ławica – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 – 2013, Priorytet VI: Drogowa i lotnicza sieć TEN-T, Działanie 6.3: Rozwój sieci lotniczej TEN-T.