44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej POZNAŃSKA WIOSNA MUZYCZNA

Rozpoczyna się 23 i potrwa do 30 marca, a jest to festiwal z bogatą historią: jego pierwsza edycja miała miejsce w roku 1961, a założycielem był jeden z czołowych ówczesnych kompozytorów – Tadeusz Szeligowski. Festiwal od początku prezentował szerokie spektrum działań współczesnej sceny muzyki nowej, promując zarówno muzykę twórców z Polski, jak i ze świata, co zbudowało jego prestiż, stawiając jednocześnie w szeregu najważniejszych tego typu wydarzeń w Polsce – obok Warszawskiej Jesieni.

Pomimo tradycji i wieku festiwalu, Poznańska Wiosna Muzyczna pozostaje wciąż otwarta na nowe nurty muzyczne ze świata. Od 2012 roku Festiwal organizowany jest w nowej formule i odnosi sukcesy zarówno na płaszczyźnie artystycznej jak i frekwencyjnej. Strategicznym partnerem realizacji jest Związek Kompozytorów Polskich. Podczas festiwalu zaplanowanych zostało ponad 20 koncertów, wydarzenia Wiosny Młodych i Wiosny Najmłodszych oraz 5 spotkań z wykonawcami i kompozytorami w ramach cyklu Atelier. Nowością Poznańskiej Wiosny w roku 2015 będzie zainicjowanie cyklu Muzyka nowa.

Rangę imprezy podkreśla bardzo wysoki poziom artystyczny, zarówno od strony doboru programu, jak i od strony wykonawczej. Wysoki poziom artystyczny i organizacyjny „Poznańskiej Wiosny” podkreślali obecni na festiwalu słuchacze i artyści polscy oraz zagraniczni z Niemiec, Czech, Słowacji, Węgier, a kilku zagranicznych kompozytorów powierzyło poznańskiemu festiwalowi prawykonania swoich utworów, co już zawsze będzie funkcjonowało w obiegu ich muzyki.

W roku 2015 Poznańska Wiosna Muzyczna będzie w ogólnym zarysie kontynuowała trzy przewodnie idee, które wzajemnie się uzupełniają. Pierwsza to pielęgnowanie, przypominanie (szczególnie młodym słuchaczom) kanonu muzyki drugiej połowy XX wieku, głównie polskiej, ale także zagranicznej. W 2015 roku usłyszymy więc dzieła Witolda Lutosławskiego, Witolda Szalonka, Bogusława Schaeffera, Krzysztofa Pendereckiego, Krzysztofa Meyera, Karlheinza Stockhausena, Mauricio Kagla.

Drugi nurt to prawykonania i wykonania utworów polskich kompozytorów średniego i młodego pokolenia. Zaplanowane zostały prawykonania utworów Piotra Mossa, Barbary Kaszuby, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Martyny Koseckiej oraz wykonania kompozycji między innymi Pawła Szymańskiego, Tadeusza Wieleckiego, Edwarda Sielickiego, Lidii Zielińskiej, Pawła Mykietyna i wielu innych.

I wreszcie trzeci kierunek Poznańskiej Wiosny to prezentacja szczególnie interesujących kompozytorów i najnowszych utworów muzyki zagranicznej np. Helmut Lachenmann, Pierluigi Billone, Olga Neuwirth, Carola Bauckholt. Ten wymiar jest szczególnie istotny dla międzynarodowego prestiżu „Poznańskiej Wiosny” i budowania jej wizerunku jako Festiwalu otwartego na światowe zjawiska. W ten sposób „Poznańska Wiosna” spełnia również potrzeby słuchaczy, którzy pragną mieć kontakt z nową muzyką ze świata, często są to pierwsze wykonania w Polsce. Istotny jest także fakt, że wykonawcy zagraniczni zgadzają się na wykonania dzieł polskich kompozytorów i włączają je do swojego repertuaru – ta międzynarodowa współpraca zaczyna się właśnie na Poznańskiej Wiośnie.

Wymiernym przykładem międzynarodowej współpracy są koncerty z polską muzyką współczesną za granicą (wspomnieć warto w tym miejscu o kontynuacji rozpoczętego na festiwalu projektu, którego konsekwencją będzie koncert polskiego Sepia Ensemble w Estonii w kwietniu 2015, a na koncercie wykonane będą kompozycję polskich kompozytorów współczesnych). Wspomnieć należy także, że międzynarodowe projekty umożliwiają staranie się organizatorów poznańskiego festiwalu o zagraniczne dotacje (w roku 2014 była to dotacja z Funduszy Wyszehradzkich, w 2015 roku są to Austriackiego Forum Kultury oraz Fundacja Ernsta von Siemensa. W roku 2015 odbędzie się także koncert współorganizowany przez Central Conservatory of Music w Pekinie oraz Festival Musicacoustica – Beijing (Pekin). Dzięki współpracy z instytucjami zagranicznymi festiwal zyskuje więc zasięg nie tylko ogólnopolski, ale międzynarodowy. Starannie ułożony program Poznańskiej Wiosny ma w wyważony i otwarty sposób prezentować nową muzykę polską, jak i wybrane, intrygujące zjawiska zagraniczne.

Poznańska Wiosna Muzyczna realizuje koncerty w różnych miejscach Poznania wychodząc tym samym naprzeciw oczekiwaniom słuchaczy. Aula Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu, sale Centrum Kultury Zamek, kościołów, Galeria u Jezuitów, Stary Browar, Sala Biała Urzędu Miasta Poznań to najważniejsze miejsca, w których odbędą się koncerty festiwalu.

Podczas „Poznańskiej Wiosny Muzycznej” wystąpią wykonawcy, których kreacje artystyczne gwarantują najwyższy poziom. Zaproszeni zostali wybitni muzycy, którzy specjalizują się w muzyce współczesnej, m.in. flecista Łukasz Długosz, skrzypaczka Anna Kwiatkowska, wiolonczelistka Izabela Buchowska, Neo Quartet z Gdańska, Sepia Ensemble z Poznania, a także Ensemble Aventure z Niemiec, Distractfold Ensemble z Anglii czy duet klarnetów basowych z Austrii. Szczegółowy program znaleźć można na stronie poświęconej festiwalowi: www.wiosnamuzyczna.pl.

Wiosna Młodych i Wiosna Najmłodszych to cykl imprez w ramach Poznańskiej Wiosny, który zaczyna żyć swoim życiem, choć ciągle jest integralną częścią Festiwalu. We współpracy z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu organizujemy cykl warsztatów, koncertów i audycji dla najmłodszej publiczności Program wspierany jest jako oddzielne wydarzenie przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

PROGRAM

23 marca 2015 (poniedziałek) godz. 19:00 Aula Nova
Ensemble Aventure (Niemcy)
Martina Roth flet, Alexander Ott obój, rożek angielski, Walter Ifrim klarnet, klarnet basowy, Wolfgang Rüdiger fagot, Nicholas Reed perkusja, Akiko Okabe fortepian, Friedemann Treiber skrzypce, Sylvie Altenburger altówka, Beverley Ellis wiolonczela, Johannes Nied kontrabas

Thomas Bruttger breaks, windows dla siedmiu instrumentalistów (1996/97)
Bettina Skrzypczak Aus der Ferne na wiolonczelę i fortepian (2011)
Robert HP Platz Branenwelten 3 na obój, klarnet i fagot (2009)
Joanna Woźny some remains na flet, klarnet, fortepian, altówkę i kontrabas (2014)
Sidney Corbett “only what disappears…” na zespół kameralny (2012/13)
Tristan Murail Feuilles à travers les cloches na flet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1998)
Malika Kishino Stratus – Altocumulus – Cirrus dla 9 muzyków podzielonych na 3 grupy (2014)

24 marca 2015 (wtorek) godz. 17:00 Aula im. Stefana Stuligrosza, AM
Tomasz Sośniak fortepian
Olga Winkowska skrzypce, Anna Szmatoła wiolonczela

Philip Glass Metamorphosis One  na fortepian solo (1989)
Dobromiła Jaskot atnongara na fortepian solo (2002)
Philip Glass Metamorphosis Two na fortepian solo (1989)
Hafliði Hallgrímsson Metamorphoses op.16 na trio fortepianowe (2008)
Philip Glass Metamorphosis Three na fortepian solo (1989)
Barbara Kaszuba Innuendoes na fortepian solo (2014/2015) – prawykonanie
Philip Glass Metamorphosis Four na fortepian solo (1989)
Philip Glass Metamorphosis Five na fortepian solo (1989)

24 marca 2015 (wtorek) godz. 19:00 Aula Nova
Asasello Quartett (Niemcy)
Rostislav Kozhevnikov skrzypce I, Barbara Kuster skrzypce II,
Justyna Śliwa altówka, Teemu Myöhänen wiolonczela

Helmut Lachenmann Gran Torso. Muzyka na kwartet smyczkowy (1971/76/88)
Aleksandra Gryka LighetM na kwartet smyczkowy (2009)
Luigi Nono „Fragmente – Stille, an Diotima” (1979)

24 marca 2015 (wtorek) godz. 21:30 Sala Błękitna AM
XXVII „Muzyka z prądem”
Kompozycje audiowizualne

Alexander Sigman, Colin Elliott detritus II (2011)
Chang Seok Choi Initium (2011)
Jonathan Weinel Mezcal Animations (2013)
Charles Nichols, Nicole Bradley-Browning, Amber Bushnell,
Mark Gibbons, Mark Lorang Sound of Rivers: Stone Drum (2013)
Josh Simmons bitPushIntersection (2014)    
Alfredo Ardia, Sandro L’Abbate Studio N.1
Alexander Sigman, Hwang Eunjung Future Creatures (2013)
Diego Capoccitti Epithymetikòn (2014)

Przygotowanie i prowadzenie – Lidia Zielińska

25 marca 2015 (środa) godz. 17:00 Aula Lubrańskiego, UAM
Łukasz Długosz flet, Agata Kielar-Długosz flet, Andrzej Jungiewicz fortepian

Olivier Messiaen Le merle noir na flet i fortepian (1952)
Piotr Perkowski Intermezzo (Sonet romantyczny) na flet i fortepian (1954)
Toru Takemitsu Voice na flet solo (1971)
Witold Lutosławski Trzy fragmenty na flet i fortepian (1953)
Artur Kroschel Inklination na flet i fortepian (2011)
Piotr Moss Berceuses pour Hugo na 2 flety (2012) – prawykonanie
Wojciech Kilar Sonatina na flet i fortepian (1951)

25 marca 2015 (środa) godz. 19:00 Aula Nova
Impreza towarzysząca

Koncert w ramach obchodów Jubileuszu 95-lecia
Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu
Jan Astriab in Memoriam

Jan Astriab Sonata trzech planet na fortepian (1992)
Anna Kozub fortepian

Jan Astriab Sonata na altówkę i fortepian (1957)
Lech Bałaban altówka, Krzysztof Sowiński fortepian

Artur Kroschel Duo Pamięci Jana Astriaba na dwoje skrzypiec (2006)
Olga Winkowska skrzypce I, Anna Podsiadły skrzypce II

Słowo o kompozytorze – Małgorzata Pawłowska

Organizator: Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Poznaniu

26 marca 2015 (czwartek) godz. 17:00 CK Zamek, Sala Pod Zegarem
Duo steuber.öllinger (Niemcy)
Martin Steuber gitara, Johannes Öllinger gitara

Helmut Lachenmann Salut für Caudwell Muzyka dla dwóch gitarzystów (1977)
Tristan Murail Tellur (1977) wersja na dwie gitary Duetu steuber.öllinger
Johannes Kreidler Reversibility comes first na dwie gitary (2012)
Tom Sora Habe Mut, dich deines eigenen Verstandes zu bedienen! na dwie gitary (2014/2015) – prawykonanie
Achim Christian Bornhöft Halbzeit na dwie gitary (1999)
Massimiliano Viel Lumen na dwie gitary (2011)

Stanisław Suchora – wprowadzenie słowne do koncertu

26 marca 2015 (czwartek) godz. 19:00 CK Zamek, Sala Wielka
Thomas Bjelkeborn, Paul Pignon, Michael Larsson (Szwecja)
SQ (aka Sound Quartet) On Watching

26 marca 2015 (czwartek) godz. 21:30 Urząd Miasta Poznań, Sala Biała
Ewa Guzowska altówka, Maria Koszewska-Wajdzik fortepian, Szymon Guzowski kontrabas

Jarosław Papaj Sonata na altówkę i fortepian (2012)

Martyna Kosecka Passaggio II na kontrabas (2014-2015) – prawykonanie
Mateusz Loska kontrabas

Zdzisław Wysocki Sonatina quasi una fantasia op. 75 na altówkę i fortepian (2014) – prawykonanie

Edward Sielicki Musica Florea wersja na altówkę, kontrabas i fortepian (2013)  

27 marca 2015 (piątek) godz. 17:00
Aula Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. nr 2 im. Tadeusza Szeligowskiego
Izabela Buchowska wiolonczela, Jakub Tchorzewski fortepian

Witold Lutosławski Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian (1981)
Katarzyna Kwiecień-Długosz Memories from VN na wiolonczelę i fortepian (2014) – prawykonanie
Roman Palester Preludia na fortepian nr 1,3,5,6 (1954)
Bartosz Smorągiewicz Bagatele na wiolonczelę solo
Alex Stein Nocturne and Aubade (2015) – prawykonanie
Jerzy Bauer Passacaglia prawie w dawnym stylu na wiolonczelę i fortepian (2003)
Krzysztof Meyer Sonata nr 2 na wiolonczelę i fortepian (2004)

27 marca 2015 (piątek) godz. 19:00 Aula Nova
NeoQuartet
Karolina Piątkowska-Nowicka skrzypce I, Paweł Kapica skrzypce II, Michał Markiewicz altówka, Krzysztof Pawłowski wiolonczela

Paweł Mykietyn Kwartet smyczkowy nr 2 (2006)
Krzysztof Baculewski Kwartet smyczkowy nr 4 (2014)
Ewa Fabiańska-Jelińska Hommage a Marc Chagall na kwartet smyczkowy (2014/2015)
 – prawykonanie
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Sławomir Wojciechowski Blind spot na amplifikowany kwartet smyczkowy (2011)
György Ligeti Kwartet smyczkowy nr 2 (1968)

Stanisław Suchora – wprowadzenie słowne do koncertu

27 marca 2015 (piątek) godz. 21:30 Aula im. Stefana Stuligrosza, AM
Anna Kwiatkowska skrzypce, Joanna Opalińska fortepian

Hanns Eisler Sonata na skrzypce i fortepian „Reisesonate” (1937/38)
Barbara Buczek Eidos I na skrzypce solo (1977)
Barbara Buczek Intermezzo na fortepian (1991)
Barbara Buczek Les accords ésotériques na fortepian (1992)
Kaija Saariaho Tocar na skrzypce i fortepian (2010)
Olga Neuwirth Quasare/Pulsare na skrzypce i fortepian (1995/96)
Elliott Carter Riconoscenza na skrzypce solo (1984)
Luciano Berio Sequenza VIII na skrzypce (1976)

28 marca 2015 (sobota) godz. 12:00 Kościół pw. Wszystkich Świętych ul. Grobla 1
Orkiestra Reprezentacyjna Sił Powietrznych
Major Paweł Joks dyrygent

Monika Kędziora inter-in-supra fanfara na orkiestrę dętą (2014) – prawykonanie
Paul Richard Bat out of Hell; solo Rafał Rachwał (2009)
Eva Irene Lopszyc Almirante Cristobal Colon (2008)
Benjamin Yeo Flight, Adventure in the Sky (2010)
Rob Smiths Fuse na orkiestrę dętą (2008)

28 marca 2015 (sobota) godz. 15:00 Stary Browar, Słodownia +2
Petra Stump klarnet basowy, Heinz-Peter Linshalm klarnet basowy (Austria)

Pierluigi Billone 1+1=1 na dwa klarnety basowe (2006)

Stanisław Suchora – wprowadzenie słowne do koncertu

Współorganizatorem koncertu jest Austriackie Forum Kultury

28 marca 2015 (sobota) godz. 17:00 Aula Nova
Koncert z okazji 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich

Tadeusz Szeligowski Sonata na flet i fortepian (1953)
Ewa Mizerska flet
Hanna Tarchała fortepian

Andrzej Koszewski Sonata breve na fortepian (1954)
Maria Koszewska-Wajdzik fortepian

Florian Dąbrowski DEDYKACJE Afieromata Cykl pieśni na sopran i fortepian
do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (1987)
Marzena Michałowska sopran
Laura Sobolewska fortepian

Mirosław Bukowski III Sonata na fortepian (1972)
Krzysztof Sowiński fortepian

Jan Astriab Dopowiedzenia na sopran i cztery instrumenty (1973)
Marzena Michałowska sopran
Ewa Mizerska flet
Piotr Sołkowicz wibrafon
Anna Kozub fortepian
Maria Koszewska-Wajdzik fortepian

Małgorzata Pawłowska – wprowadzenie słowne do koncertu

28 marca 2015 (sobota) godz. 19:00 Aula Nova
Sepia Ensemble
Paulina Graś-Łukaszewska flet, Paulina Kaczmarczyk obój, Szymon Józwiak klarnet, Wojciech Jeliński puzon, Aleksandra Dzwonkowska perkusja, Tomasz Sośniak fortepian, Olga Winkowska skrzypce, Ostap Manko skrzypce, Tomasz Citak altówka, Anna Szmatoła wiolonczela, Mateusz Loska kontrabas, Rafał Zapała elektronika

Krzysztof Gawlas Eko na skrzypce i elektronikę (2008)
Folke Rabe Basta na puzon solo (1982)
Wenchen Qin The Sun Shadow VIII na flet piccolo, obój, klarnet i perkusję (2009)
Włodzimierz Kotoński Musical Games dla pięciu wykonawców (1973)
Helmut Zapf Randspiel na perkusję i elektronikę (2006)
Włodzimierz Kotoński Monochromia na obój solo (1964)
Wojciech Widłak Shortly on Line na flet, klarnet, fortepian, skrzypce i kontrabas (2001)
Andrew Hamilton Frank O’Hara on the phone piece na flet piccolo, klarnet, fortepian, skrzypce, wiolonczelę i kontrabas (2003)

29 marca 2015 (niedziela) godz. 15:00 CK Zamek, Hol Kolumnowy
Lech Bałaban, Kamil Babka, Beata Żołnierczyk, Andrzej Hop altówki

Katarzyna Taborowska Abstrakt na cztery altówki (2014/2015) – prawykonanie
Bogusław Schaeffer Kwartet na cztery altówki (2011) – prawykonanie

29 marca 2015 (niedziela) godz. 19:00 Aula Nova
Distractfold Ensemble (Anglia)
Linda Jankowska skrzypce, Emma Richards altówka, Alice Purton wiolonczela

Christian Winther Christensen Trio na trio smyczkowe (2008/09)
Stefan Prins Ensuite na wiolonczelę solo (2008)
Iannis Xenakis Embellie na altówkę solo (1981)
Santiago Diez-Fischer Far-off na trio smyczkowe (2012)
Mauricio Pauly Its fleece electrostatic na skrzypce solo i pedały do gitary elektrycznej (2012)
Pierluigi Billone Mani Giacometti na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2000)

30 marca 2015 (poniedziałek) godz. 17:00 Stary Browar, Słodownia +2
Irene Kurka sopran (Niemcy)

Luciano Berio Sequenza III (1966)
Eva-Maria Houben Drei Lieder vom Fallen (2009)
Lars Hallnäs und strom und wind und zeit (2007)
Gerhard Stäbler Winter, Blumen (1995)
Carola Bauckholt Emil (2003)

30 marca 2015 (poniedziałek) godz. 19:00 Galeria u Jezuitów

Thomas Bjelkeborn & Michael Larsson Solitude Silence – utwór audiowizualny (2011)

Lidia Zielińska Zagubione ogniwo – spektakl dźwiękowy na taśmę 8-kanałową, śpiew tradycyjny, altówkę, lirę korbową, perkusję i live electronics (2014)

Maciej Czarnecki instrumenty perkusyjne,
Malwina Paszek lira korbowa i inne instrumenty,
Anna Zielińska altówka amplifikowana, głowice magnetyczne,
Lidia Zielińska reżyseria dźwięku, live electronics, głowice magnetyczne,
Szymon Józwiak realizacja dźwięku,
Grupa śpiewacza „Droryje” (kierownictwo artystyczne Malwina Paszek) śpiew tradycyjny: Maria Szymiec, Dorota Kurkowicz, Małgorzata Wojtkowiak, Magdalena Grzeczka, Paulina Zielińska, Joanna Furs-Zielińska, solo: Dorota Kurkowicz