1000 rowerów w 2018 roku? Ambitne plany miasta w związku z PRM

Poznański Rower Miejski w ciągu najbliższych trzech lat zyska nowe stacje i rowery. Jak udało nam się dowiedzieć, Zarząd Transportu Miejskiego chce, by do 2018 roku system PRM obejmował około 100 stacji i 1000 jednośladów. Będą też foteliki, umożliwiające rowerzystom podróżowanie z dziećmi.

Informacja o tym, w jakiej liczbie miasto planuje w kolejnych latach zakupić nowe rowery dla systemu PRM, pojawiła się w odpowiedzi na interpelację radnego Tomasza Lipińskiego. Interpelacja radnego Lipińskiego dotyczyła montażu dziecięcych krzesełek w rowerach miejskich. Odpowiedział na nią Maciej Wudarski, wiceprezydent Poznania, informując, że w rowerach należących obecnie do systemu PRM foteliki zamontowane nie zostaną. Pojawią się za to w nowych jednośladach, na które niebawem zostanie rozpisany przetarg. W odpowiedzi wystosowanej przez wiceprezydenta Wudarskiego znalazła się dokładna informacja o procentowym udziale rowerów z dziecięcymi krzesełkami w stosunku do całości jednośladów, jakie mają zostać przez miasto zakupione.

(…) Natomiast w przygotowanej dokumentacji przetargowej na dostawę i obsługę PRM w latach 2016-2018 wprowadzony został zapis zobowiązujący Wykonawcę do wyposażenia w foteliki do przewożenia dzieci w ilości 10 % rowerów dostarczonych przez Wykonawcę, tj. w 2016 r. – 30 szt. oraz w latach 2017-2018 po 20 szt.

odpowiedź wiceprezydenta Macieja Wudarskiego na interpelację radnego Lipińskiego (pisownia oryginalna)

Nie trzeba wielkich kalkulacji, by z podanych przez Macieja Wudarskiego informacji wywnioskować, jaka liczba rowerów miejskich ma zostać zakupiona w latach 2016-2018. Skoro 10 proc. rowerów, które mają zasilić system PRM w 2016 r. to 30, wynika stąd, że w ogólnie w 2016 r. nowych rowerów pojawi się 300. Analogicznie – w latach 2017-2018 pojawi się ich łącznie 400, a zatem – do 2018 r. w sumie planowany jest zakup 700 jednośladów.

Z pytaniem, czy rzeczywiście miasto planuje w ciągu najbliższych trzech lat zakupić aż 700 rowerów miejskich, zwróciliśmy się do Zarządu Transportu Miejskiego, nadzorującego system PRM.

Zamierzamy systematycznie rozbudowywać system. Docelowo chcielibyśmy, żeby w ciągu trzech najbliższych lat Poznański Rower Miejski obejmował około 100 stacji i 1000 rowerów.

Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM

Biorąc pod uwagę, że obecnie PRM to 37 stacji i 440 rowerów, można powiedzieć, że miasto planuje bardzo dynamiczny rozwój systemu. I dobrze – rower to świetne rozwiązanie komunikacyjne, proekologiczny środek transportu, także prozdrowotny, bo przecież jazda na nim hartuje i poprawia kondycję, nie wspominając o tym, że poruszanie się na dwóch kółkach często oznacza po prostu większą mobilność. Poznaniacy rowery lubią i doceniają. Najlepiej świadczyć może o tym fakt, że z systemu PRM w tym sezonie skorzystało już ponad 10 tys. mieszkańców Poznania. Rekordowy był sierpień, w którym nowy użytkownik dołączał do systemu PRM średnio co 11 minut.

Warto podkreślić, że Miasto Poznań konsekwentnie powiększa system PRM. W 2014 r. liczba stacji wzrosła z 7 do 16, a w bieżącym z 16 do 37. Przeprowadziliśmy kilka kampanii informacyjnych i promujących system, co razem ze zwiększeniem liczby stacji wpłynęło na lawinowy wzrost liczby zarejestrowanych użytkowników oraz wypożyczeń.

Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM

System automatycznych i bezobsługowych wypożyczalni rowerów publicznych został uruchomiony w kwietniu 2012 roku. Wówczas do dyspozycji mieszkańców oddano 7 stacji i 80 rowerów. 13 lipca system został rozbudowany do 30 stacji i 350 rowerów. Obecnie stacji jest 37, a rowerów – 440.