Terminal PKP Cargo na Franowie rozbudowany!

O 40 proc. zwiększyły się możliwości nowoczesnego terminala intermodalnego na poznańskim Franowie. Obiekt jest już gotowy do obsługi dodatkowych kontenerów transportowanych między Bałtykiem a Adriatykiem. Cały terminal to flagowa inwestycja spółki PKP Cargo.

Powierzchnia nowego placu przekracza 8 tys. metrów kwadratowych. Dzięki dodatkowej przestrzeni, zdolności magazynowe poznańskiego terminala urosły z niecałych 1,3 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych) do prawie 1,8 tys. TEU.

– Rozbudowa Franowa to nasza flagowa inwestycja infrastrukturalna. Przewozy intermodalne wyróżniają się na tle pozostałych grup przewozowych dynamicznym wzrostem, a wraz z upływem czasu będzie ich coraz więcej. W trzecim kwartale tego roku znów rosły one dwucyfrowo. Ten trend będzie się utrzymywać, na czym wyraźnie skorzystamy – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP CARGO ds. Handlowych.

Rozbudowa Franowa to drugi etap tego projektu. Łączna wartość obu etapów budowy terminala to około 30 mln zł, z czego koszt tego etapu to blisko 6,7 mln zł. Ostatnia modernizacja jest finansowana w połowie ze środków unijnych. Decyzję o powiększeniu terminala podjęto zaledwie po roku od oddania go do użytku. Miało na to wpływ duże zainteresowanie klientów usługami tego obiektu.

Obecnie terminal w Poznaniu Franowie obsługuje pięć razy w tygodniu tzw. pociągi operatorskie. To stałe połączenia kontenerowe z portami Trójmiasta, uruchamiane według sztywnego rozkładu jazdy. Ich zaletą jest możliwość zamówienia przewozu nawet pojedynczego kontenera, bez dodatkowych zobowiązań. Kliencie korzystają z nich na zasadach podobnych do komunikacji miejskiej – ładują kontenery na wagony w dogodnym dla siebie czasie.

Grupa PKP CARGO sprawdza również opłacalność uruchomienia pociągów operatorskich z Franowa do terminala w czeskim Paskowie pod Ostrawą. To strategiczny regionalny hub w tej części Europy, z którego Grupa PKP CARGO obsługuje połączenia kontenerowe m.in. z portami Adriatyku i Morza Północnego.

Terminal we Franowie jest położony na przecięciu dwóch europejskich korytarzy transportowych: Wschód-Zachód i Północ-Południe. Pierwszy łączy się z Nowym Jedwabnym Szlakiem, połączeniem kolejowym między Chinami a Europą Zachodnią. Drugi łączy Morze Bałtyckie z wybrzeżem Adriatyku. Grupa PKP CARGO współtworzy obecnie 18 pociągów kontenerowych z Chin do Europy Zachodniej tygodniowo. Dojeżdża także swoimi pociągami do portów morskich w Chorwacji i Słowenii, wykorzystując potencjał kupionego niedawno czeskiego przewoźnika AWT i współpracując z narodowym przewoźnikiem chorwackim HZ Cargo.

PKP CARGO zakończyło rozbudowę poznańskiego obiektu terminowo. Było to możliwe dzięki bardzo dobrej współpracy z lokalnymi jednostkami Grupy PKP i organami administracyjnymi w Poznaniu.