Być albo nie być. Zmagania z Szekspirem w Nowym Kinie Pałacowym

Ten rok w pełni należy do Szekspira, bo upływa czterysta lat od jego śmierci. Centrum Kultury Zamek z tej okazji prezentuje kino, które nie pozostało obojętne na tę twórczość. Od 17 do 20 maja  Nowe Kino Pałacowe zaprezentuje cztery adaptacje sztuk Williama Szekspira.

Podobno każdy aktor marzy, aby zagrać Hamleta i wypowiedzieć się najsłynniejsza kwestię, a każdy twórca chciałby zabłysnąć nową (re)interpretacją jego dzieł. Filmowe sposoby na Szekspira są bardzo różne, ale zawsze mają pokazać, że jest się dojrzałym, samoświadomym artystą, niekiedy traktującym mistrza z przekorą.

We wtorek, 17 maja zaprezentowana zostanie adaptacja najsłynniejszego dramatu Szekspira w wersji bardzo niezwykłej, bo popkulturowej. Akcja rozgrywa się w fikcyjnym miasteczku Verona Beach na Florydzie u schyłku XX wieku. Rozpoczyna się na stacji benzynowej, gdzie dochodzi do strzelaniny między zwalczającymi się gangami, związanymi z dwoma najważniejszymi rodzinami: Kapuletów i Montekich.

Na tym tyle rozwija się wątek miłości dwojga młodych ludzi – Romea (Leonardo DiCaprio) i Julii (Claire Danes). Współczesne realia współgrające z lirycznymi dialogami pokazują, że Szekspir wciąż jest aktualny i wciąż intryguje.

W środę widzowie zobaczą uwspółcześnioną, ociekającą testosteronem ekranizację jednej z mniej znanych sztuk Szekspira. Gnejusz Marcjusz mści się na niewdzięcznych mieszkańcach Wiecznego Miasta, którzy pozbawiają go szans na objęcie najwyższej władzy w Rzymie. Wygnany i upokorzony przyłącza się do armii Wolsków, by wspólnie zaatakować miasto, które go haniebnie zdradziło.

Przeniesienie “Koriolana” w realia konfliktu bałkańskiego, który pozostanie synonimem współczesnej wojny, relacjonowanej na żywo w telewizji przy obojętności świata, staje się punktem wyjścia do uniwersalnej refleksji o tragizmie zemsty i politycznych manipulacjach. Przy czym Ralph Fiennes nie oszczędza widzom widowiskowo okrutnej i niekiedy absurdalnej przemocy.

W repertuarze nie zabraknie “Makbeta”. Wiedźmy przepowiadają, wracającemu z wojennej wyprawy lordowi Makbetowi, świetlaną przyszłość. Budzące się w nim ambicje i żądzę władzy podsyca Lady Makbet. Prorocze słowa czarownic spełnią się, ale jego droga na tron spłynie krwią, a korona na jego skroniach okupiona zostanie szaleństwem.

Krwawa rozgrywka o władzę w średniowiecznej Szkocji z Michaelem Fassbenderem i Marion Cotilliard w rolach głównych utrzymana została w elektryzującym, mrocznym klimacie wiernym dramaturgicznemu kunsztowi Szekspira.

Miłośnicy “Hamleta” również nie zostaną rozczarowani. Nominowany do Oscara Cumberbatch (serial BBC “Sherlock”, “Gra tajemnic”) wciela się w tytułową rolę w wielkiej tragedii Szekspira. Wyreżyserowany przed Lyndsey Turner i wyprodukowany przed Friedman Productions Sonia spektakl był transmitowany z Barbican Theatre do kin w całej Europie i poza nią 15 października 2015 roku.

Szekspirowska tragedia stałą się najszybciej sprzedającym się wydarzeniem w historii teatru w Londynie. Wszystkie bilety na przewidywanie przedstawienia rozeszły się zanim przystąpiono do prób czytanych w teatrze. Benedict Cumberbatch zagrał Hamleta w okresie 12 tygodni od sierpnia do października 2015 roku w londyńskim Barbican Theatre.

Program:
Środa, 17 maja
godz. 18.30 “Romeo i Julia”, reż. Baz Luhrmann, USA, 1996, 120′
bilety: 11 zł
Prelekcja: prof. UAM, dr hab. Jacek Fabiszak

Czwartek, 18 maja
godz. 18.30 “Koriolan”, reż. Ralph Fiennes, Wielka Brytania, 2011, 123′
bilety: 11 zł

Piątek, 19 maja
godz. 18.30 “Makbet”, reż. Justin Kurzel, Francja, USA, Wielka Brytania, 2015, 113′
bilety: 11 zł

Sobota, 20 maja
godz. 20.30 National Theatre Live: “Hamlet”
Przedstawienie z polskimi napisami.
Czas trwania ok. 240 minut.
bilety: 25, 35 zł