Podobno każdy aktor marzy, aby zagrać Hamleta i wypowiedzieć się najsłynniejsza kwestię, a każdy twórca chciałby zabłysnąć nową (re)interpretacją jego dzieł. Filmowe sposoby na Szekspira są bardzo różne, ale zawsze mają pokazać, że jest się dojrzałym, samoświadomym artystą, niekiedy traktującym mistrza z przekorą.
We wtorek, 17 maja zaprezentowana zostanie adaptacja najsłynniejszego dramatu Szekspira w wersji bardzo niezwykłej, bo popkulturowej. Akcja rozgrywa się w fikcyjnym miasteczku Verona Beach na Florydzie u schyłku XX wieku. Rozpoczyna się na stacji benzynowej, gdzie dochodzi do strzelaniny między zwalczającymi się gangami, związanymi z dwoma najważniejszymi rodzinami: Kapuletów i Montekich.
Na tym tyle rozwija się wątek miłości dwojga młodych ludzi – Romea (Leonardo DiCaprio) i Julii (Claire Danes). Współczesne realia współgrające z lirycznymi dialogami pokazują, że Szekspir wciąż jest aktualny i wciąż intryguje.
W środę widzowie zobaczą uwspółcześnioną, ociekającą testosteronem ekranizację jednej z mniej znanych sztuk Szekspira. Gnejusz Marcjusz mści się na niewdzięcznych mieszkańcach Wiecznego Miasta, którzy pozbawiają go szans na objęcie najwyższej władzy w Rzymie. Wygnany i upokorzony przyłącza się do armii Wolsków, by wspólnie zaatakować miasto, które go haniebnie zdradziło.
Przeniesienie “Koriolana” w realia konfliktu bałkańskiego, który pozostanie synonimem współczesnej wojny, relacjonowanej na żywo w telewizji przy obojętności świata, staje się punktem wyjścia do uniwersalnej refleksji o tragizmie zemsty i politycznych manipulacjach. Przy czym Ralph Fiennes nie oszczędza widzom widowiskowo okrutnej i niekiedy absurdalnej przemocy.
W repertuarze nie zabraknie “Makbeta”. Wiedźmy przepowiadają, wracającemu z wojennej wyprawy lordowi Makbetowi, świetlaną przyszłość. Budzące się w nim ambicje i żądzę władzy podsyca Lady Makbet. Prorocze słowa czarownic spełnią się, ale jego droga na tron spłynie krwią, a korona na jego skroniach okupiona zostanie szaleństwem.
Krwawa rozgrywka o władzę w średniowiecznej Szkocji z Michaelem Fassbenderem i Marion Cotilliard w rolach głównych utrzymana została w elektryzującym, mrocznym klimacie wiernym dramaturgicznemu kunsztowi Szekspira.
Miłośnicy “Hamleta” również nie zostaną rozczarowani. Nominowany do Oscara Cumberbatch (serial BBC “Sherlock”, “Gra tajemnic”) wciela się w tytułową rolę w wielkiej tragedii Szekspira. Wyreżyserowany przed Lyndsey Turner i wyprodukowany przed Friedman Productions Sonia spektakl był transmitowany z Barbican Theatre do kin w całej Europie i poza nią 15 października 2015 roku.
Szekspirowska tragedia stałą się najszybciej sprzedającym się wydarzeniem w historii teatru w Londynie. Wszystkie bilety na przewidywanie przedstawienia rozeszły się zanim przystąpiono do prób czytanych w teatrze. Benedict Cumberbatch zagrał Hamleta w okresie 12 tygodni od sierpnia do października 2015 roku w londyńskim Barbican Theatre.
Program:
Środa, 17 maja
godz. 18.30 “Romeo i Julia”, reż. Baz Luhrmann, USA, 1996, 120′
bilety: 11 zł
Prelekcja: prof. UAM, dr hab. Jacek Fabiszak
Czwartek, 18 maja
godz. 18.30 “Koriolan”, reż. Ralph Fiennes, Wielka Brytania, 2011, 123′
bilety: 11 zł
Piątek, 19 maja
godz. 18.30 “Makbet”, reż. Justin Kurzel, Francja, USA, Wielka Brytania, 2015, 113′
bilety: 11 zł
Sobota, 20 maja
godz. 20.30 National Theatre Live: “Hamlet”
Przedstawienie z polskimi napisami.
Czas trwania ok. 240 minut.
bilety: 25, 35 zł