PADDYMANIA, czyli Paderewski w social mediach i na deskach teatru

Choć w Polsce Ignacy Jan Paderewski kojarzy się przde wszystkim z działalnością polityczną, to nie należy zapominać, że był on także znanym na świecie kompozytorem. Co więcej, po drugiej stronie oceanu, w Stanach Zjednoczonych jego występy muzyczne wzbudzały zachwyt Amerykanów nazywających go “Paddy”, natomiast jego osoba szczególnie przypadła do gustu kobietom. W piątek oficjalnie zainaugurowano ogólnopolską akcję #PADDYMANIA, która ma na celu przybliżenie innego, mniej znaneg oblicza Paderewskiego.

To kolejne po Paderewski Festiwal wydarzenie w Poznaniu nawiązujące do historycznej postaci, jaką był Ignacy Jan Paderewski. PADDYMANIA nawiązuje do pseudonimu Paddy, jaki wobec niego stosowali Amerykanie po tym, jak pod koniec XIX wieku zachwycił tamtejszą publikę swoimi występami i stał się niemal celebrytą. Szczególnie przypadł do gustu kobietom, dla których uzdolniony Polak był niczym “bożyszcze”.

Ogólnopolska akcja ma na celu przybliżenie mniej znanego oblicza polskiego kompozytora. Co ważne, organizatorzy chcą działać niekonwencjonalnie odchodząc od tradycyjnych form przekazywania informacji i zainteresowania odbiorcy.

“Ignacy Jan Paderewski był, jest i może być wzorem i inspiracją pod warunkiem, że będziemy o nim mówić jak o człowieku z krwi i kości, a nie pomnikowej postaci. Dlatego zachęcamy do włączenia się do akcji #paddymania. W jej ramach zaprosiliśmy znane postaci polskich scen muzycznych i teatralnych, gwiazdy kina i telewizji, celebrytów, dziennikarzy, polityków a przede wszystkim młodzież, do podjęcia Paderewski challenge”

Marta Szostak z biura marketingu Teatru Muzycznego w Poznaniu

Takie działania mają również pokazać, że patriotyzm nie musi być patetyczny i oficjalny, ale może przejawiać się także w sposób atrakcyjny i nowoczesny. Przy okazji przybliżania osoby męża stanu, odbiorcy mogą uczyć się i utrwalać równiez wiedzę na temat historii Polski.

W piątek, 8 listopada, nastąpiła oficjalna inauguracja projektu wraz z premierą teledysku do utworu Paddymania. W nagraniu wystąpił zespół wokalny i balet Teatru Muzycznego w Poznaniu oraz Sifiso Mazibuko, odtwórca roli Aarona Burra w londyńskiej wersji musicalu Hamilton. Wśród realizatorów teledysku znaleźli się choreograf Paulina Andrzejewska-Damięcka oraz duet Kissinger Twins, znany z podobnych produkcji m.in. w Wielkiej Brytanii i Chinach.

Czym jest wspomniany “Paderewski challenge”? Organizatorzy przygotowali specjalne maski z wizerunkiem I. J. Paderewskiego oraz nakładki na zdjęcia profilowe na Facebooku. Uczestnicy powinni skorzystać z nich, by wykonać zdjęcia z oznaczeniem tagu #PADDYMANIA, jednocześnie typując kolejne osoby do udziału w wyzwaniu. W ten sposób akcja ma dotrzeć do jak największej liczby osób.

W najbliższym czasie zostanie ogłoszony także konkurs na najbardziej kreatywne zdjęcie wykorzystujące motyw maski lub tagu. Fotografie można publikować zarówno na Instagramie, jak i Facebooku. 

Działania promujące postać Paderewskiego odbywają się także poza Polską. Jeszcze w listopadzie  w Waszyngtonie odbędzie się premierowy pokaz jednoaktowej opery Three Paderewskis, a w Nowym Jorku zaprezentowana zostanie koncertowa wersja spektaklu Virtuoso.

Z kolei w przyszłym roku w Polsce rozpocznie się program edukacyjny skierowany do uczniów, którzy wezmą udział w interaktywnej lekcji poświęconej postaci I. J. Paderewskiego. 

Akcje zwieńczy premiera musicalu Virtuoso, która odbędzie się jesienią 2020 roku w Teatrze Muzycznym w Poznaniu. Spektakl będzie można też oglądać w Warszawie i Krakowie, a także na deskach teatrów w Stanach Zjednoczonych.