30-tonowe belki przewiezione w konwoju przez Poznań. Dokąd?

W nocy z wtorku na środę i z środy na czwartek przetransportowano duże elementy konstrukcyjne, które będą tworzyć wiadukty węzła drogowego w miejscu skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej. Ze względu na nietypowe gabaryty, prefabrykowane belki były wiezione w specjalnych konwojach.

 

– Zamontowanie tych belek to kolejny ważny krok w postępie prac na placu budowy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Węzeł, który powstaje w miejscu skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej, to dwupoziomowy układ dróg. Dzięki niemu tramwaj przejedzie bezkolizyjnie, a ruch drogi krajowej nr 92 nie będzie ograniczony przez ruch lokalny. Całość nowego zagospodarowania terenu uzupełni infrastruktura pasażerska i pieszo-rowerowa, a także zieleń oraz mała architektura.

28 belek zostało przetransportowanych w dwie noce z zakładu produkcyjnego firmy Pekabex przy ul. Szarych Szeregów w konwojach po trzy sztuki na każdym pojeździe. Obecnie transportowane materiały będą częścią wiaduktu tramwajowego. Zamontowano je od razu po przetransportowaniu, a prace trwały do późnych godzin porannych. Do prac konieczny był żuraw o udźwigu 250 ton. Belki zamontowano na przygotowanych wcześniej rusztowaniach. Następnym krokiem będzie zalanie ich masą zespalającą. Kolejne tego typu transporty będą związane z realizacją wiaduktu drogowego i nastąpią wraz z postępem prac.

– Transport jak i montaż tak wielkich elementów jest wyzwaniem logistycznym, dlatego wybraliśmy porę nocną. Mówimy o belkach, które posłużą jako element nośny przęseł wiaduktu. Jedna sztuka waży prawie 30 ton i liczy niemal 28 metrów długości! – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. 

Prace te prowadzone są wraz z budową trasy tramwajowej na Naramowice. Roboty podzielone są na etapy tak, by w miarę możliwości utrzymywana jak najdłużej była przejezdność skrzyżowania bez konieczności całościowego zamknięcia. Do tej pory zrealizowano m.in. nowe rondo od strony ul. Dworskiej, a od 26 czerwca kierowcy mają do dyspozycji nową, południową łącznicę węzła oraz kolejną część północno-zachodniej łącznicy. Takie rozwiązanie pozwoliło wyłączyć z ruchu dotychczasowy przejazd i kontynuować tam prace budowlane.

Zrealizowano już około 65 proc. całego zadania obejmującego plac budowy między pętlą Wilczak a ul. Błażeja. Prace wykończeniowe prowadzone są już pomiędzy pętlą Wilczak a ul. Lechicką, dzięki czemu tramwaj będzie mógł w pierwszej kolejności dojechać do przystanku Włodarska. Uruchomienie całej trasy do ul. Błażeja wraz z układem drogowym planowane jest na przyszły rok.