Nowa trasa tramwajowa, przebudowa ulicy i węzła komunikacyjnego – zmiany na ul. Ratajczaka coraz bliżej

Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg na wykonawcę robót budowlanych w ramach drugiego etapu prac Programu Centrum, który obejmuje budowę trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka oraz przebudowę infrastruktury w jej okolicy. Inwestycja jest realizowana przy wsparciu ze środków Unii Europejskiej.

 

Trasa tramwajowa w ul. Ratajczaka ma ułatwić komunikację między centrum miasta a Wildą, Dębcem i rejonem dworca PKP. Utworzy nową oś komunikacyjną na linii północ-południe, co ułatwi podróżowanie przez Poznań i skróci czas przejazdu między dzielnicami, ponieważ docelowo trasa będzie połączona z trasą tramwajową od Garbar na Naramowice.

Budowa trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka jest drugim etapem Programu Centrum. Powstanie od ul. Królowej Jadwigi do ul. św. Marcin, a dalej będzie połączona z torowiskiem do ul. 27 Grudnia, które powstanie w ramach pierwszego etapu Programu.

Inwestycja obejmuje także przebudowę okolicznej infrastruktury. Chodniki zostaną poszerzone i powstanie nowa infrastruktura rowerowa. Przybędzie także zieleni – zaplanowano nasadzenia 36 nowych drzew i ponad 4 tysięcy krzewów. Przesadzonych zostanie 38 drzew obecnie rosnących na terenie, który zostanie objęty pracami. Sieci uzbrojenia podziemnego zostaną przebudowane.

Ul. Ratajczaka od ul. św. Marcin do ul. Ogrodowej będzie strefa zamieszkania. Po obu stronach ulicy powstaną ciągi z ogródkami i miejscami postojowymi w formie zielonej alei poprzez symetryczne obsadzenia drzewami i niską zielenią. Pojawią się tam również miejsca do odpoczynku z ławkami.

Plac, który powstał przy okazji przebudowy ul. Taczaka zostanie optycznie poszerzenie do wschodniej pierzei ul. Ratajczaka. Będzie wydzielony wizualnie nawierzchnią z granitowej kostki w grafitowym kolorze. Według projektu w tym miejscu powstanie jednolita nawierzchnia jezdni, torowiska, trasy rowerowej i chodnika.

Na odcinku od ul. św. Marcin do ul. Powstańców Wielkopolskich powstanie bezprogowy układ nawierzchni, przyjazny osobom z problemami z poruszaniem się oraz z wózkami dziecięcymi. Będzie wyglądem nawiązywać do przebudowanego odcinka ul. św. Marcin, wykonana z kamienia.

Nawierzchnia torowiska ma mieć nieco ciemniejszy odcień niż jezdnia. Podobnie będzie także na kontrapasie rowerowym w kierunku ul. św. Marcin.

Na wysokości Starego Browaru powstaną nowe przystanki tramwajowej typu wiedeńskiego. Przebudowany będzie węzeł komunikacyjny na skrzyżowaniu ul. Królowej Jadwigi, al. Niepodległości, ul. Niezłomnych i Matyi. Nie będzie już trzech zejść do przejścia podziemnego. Dojście na przystanek tramwajowy „Wierzbięcice” będzie możliwy wyłącznie naziemnym przejściem z przejazdem rowerowym.

Wyremontowane będą też schody przy wejściu do parku im. Marcinkowskiego. Planowane jest także odtworzenie ogrodzenia ogródków przy Izbie Rzemieślniczej od strony ul. Niezłomnych. Będzie to możliwe w oparciu o archiwalne zdjęcia. Obecnie widoczne są przy schodach jedynie fragmenty murku, które są w złym stanie technicznym.

Całość inwestycji zostanie uzupełniona nowym oświetleniem, małą architekturą oraz oznaczeniami dla osób z niepełnosprawnościami.

Chętni na wykonanie prac budowlanych mogą składając oferty do 7 marca. Zadanie będzie realizowane przy pomocy dofinansowania unijnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.