Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny zwraca uwagę na kilka rzeczy. Jednak najważniejszą wydaje się być to, by prezenty kupować zgodnie z ideą odpowiedzialnej i zrównoważonej konsumpcji.
„Kupujmy świadomie i nie dajmy się ponieść szałowi zakupów. Działajmy zgodnie z aktualnym trendem odpowiedzialnej, zrównoważonej konsumpcji. Nie kupujmy dla samego kupowania. Niech te świąteczne prezenty będą przemyślane, a nasze decyzje zakupowe niech uwzględniają gust i upodobania osób obdarowywanych. Źle wybrane produkty np. kosmetyki czy ubrania mogą się zmarnować, gdy nie będą używane. Nietrafiony prezent stanie się odpadem i obciążeniem dla środowiska. Zaplanujmy zatem zakupy świąteczne z wyprzedzeniem i nie dajmy się ponieść impulsywnej konsumpcji, szkodliwej nie tylko dla środowiska, ile przede wszystkim – dla naszej kieszeni” – mówił.
Najbardziej popularnymi upominkami są kosmetyki, elektronika, czy biżuteria. Przy ich zakupie jednak należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Kupując świąteczny zestaw kosmetyków warto przedtem sprawdzić cenę jego pojedynczych składników.
Przy zakupie elektroniki natomiast należy porównywać koszty danych produktów, sprawdzić wiarygodność sklepu czy pamiętać o paragonie w przypadku nietrafionego zakupu. Jeśli chodzi o zabawki warto sprawdzić, czy na opakowaniu jest symbol CE, czyli poświadczenia zgodności jej z unijnymi wymaganiami.
Warto też dobrać ją dobrze w stosunku do wieku dziecka oraz uważać na zalecenia producenta. Jeśli zaś chodzi o biżuterię, warto dowiedzieć, się jaki obdarowywana osoba ma rozmiar np. pierścionka oraz, czy noszenie „błyskotek” jest w jej stylu.
Zanim pójdziemy na świąteczne zakupy musimy zastanowić się jakiej płci jest osoba, która przyjmie od nas prezent, w jakim jest wieku, czy jaki ma typ skóry w przypadku kupowania kosmetyków. Najważniejszym punktem zaś jest określenie preferencji oraz stylu życia danej osoby. W przypadku weganina, czy weganki wybór niektórych rzeczy jest ograniczony.
Przed zakupami internetowymi pamiętajmy również, że mamy 14 dni na odstąpienie od umowy i kolejne 14 na odesłanie produktu. W sklepach stacjonarnych natomiast zwroty zależą tylko i wyłącznie od polityki sklepu.