Pierwszy tramwaj na trasie PST pojawił się 26 lat temu

26 lat temu, 30 stycznia 1997 roku, na trasę PST wyjechał pierwszy tramwaj. Nie obyło się jednak bez utrudnień, wynikających z opóźnienia producenta pojazdów. O wielkiej inauguracji pisały za to ogólnopolskie gazety.

Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, czyli tzw. PeSTki, ma około 8 kilometrów długości. Pierwotnie miało być ich więcej, bo aż 27, a PST miała łączyć Dworzec PKP nie tylko z Winogradami i Piątkowem, ale i Moraskiem oraz Owińskami.

Pierwszy tramwaj na trasie pojawił się 30 stycznia 1997 roku, około godziny 10:08. Nie obyło się jednak bez trudności. Z powodu opóźnienia producenta „Tatry”, konieczne było podmienienie tramwaju na inauguracyjny kurs. Wykorzystano zakupiony w Niemczech pojazd typu GT-8.

O uruchomieniu trasy, rozpisywały się nie tylko lokalne, ale i ogólnopolskie gazety. Oficjalne otwarcie dla podróżnych nastąpiło 1 lutego 1997 roku. Od początku istnienia, PST cieszy się ogromnym zainteresowaniem poznaniaków i stanowi istotny element siatki połączeń komunikacji zbiorowej.

Od lat to nie tylko połączenie centrum miasta z osiedlami, ale i z kampusem UAM na Morasku. Codziennie tysiące pasażerów korzysta z PST, by dostać się do pracy i na zajęcia. Od 10 lat tramwaje dojeżdżają także do Dworca Zachodniego przejeżdżając pod Rondem Kaponiera.

Obecnie Pestka jest gruntownie remontowana. Wymieniane jest torowisko, system informacji pasażerskiej, a przystanki są przebudowywane na odcinku między przystankiem “Szymanowskiego”, a mostem Teatralnym. Prace rozpoczęły się latem 2022 roku, a 24 grudnia pasażerom udostępniono część już zmodernizowaną – czyli do przystanku “Słowiańska”.

 

Tramwaj na trasie PST w 1997 roku