Rusza akcja promująca skręcanie grzejników.

Rusza drugaedycja kampanii edukacyjnej “Stopień mniej znaczy więcej” zachęcającej mieszkańców do kształtowania nowych, przyjaznych środowisku nawyków. Zmniejszenie temperatury ogrzewania nawet o jeden stopień wpływa na środowisko, jakość powietrza, a także przynosi korzyści zdrowotne

Inicjatywa, która potrwa do maja 2024 r., skupia się na przekazie, że zmniejszenie temperatury ogrzewania nawet o jeden stopień ma znaczący wpływ na ochronę zasobów naturalnych, poprawę jakości powietrza, a także na korzyści zdrowotne. 

W obliczu rosnących wyzwań związanych ze zmianami klimatycznymi oraz nieustannie rosnącym zapotrzebowaniem na energię, kluczowe jest racjonalne korzystanie z zasobów energetycznych. Wychodząc z założenia, że nawet najmniejsze działanie ma znaczenie, autorzy kampanii pragną uświadomić odbiorców ciepła, że poprzez zmianę codziennych zachowań można racjonalnie korzystać z energii. 

Kształtowanie odpowiedzialnych nawyków najłatwiej zacząć od drobnej i prostej zmiany – takiej jak zmniejszenie o jeden stopień temperatury ogrzewania pomieszczeń. Do kampanii włączają się także miejskie jednostki – tak jak podczas pierwszej edycji, temperatura w budynkach urzędu zostanie zmniejszona o jeden stopień.

– Poznanianki i poznaniacy mają ogromną świadomość tego, jak ważne jest dbanie o środowisko. Na bardzo wysokim poziomie jest w naszym mieście segregacja odpadów, wiele osób tworzy przydomowe kompostowniki, małą retencję czy wymienia piece na bardziej ekologiczne – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Dlatego zachęcam do podejmowania kolejnych kroków, aby troska o nasze otoczenie była jeszcze większa. Obniżenie temperatury o jeden czy dwa stopnie nie jest odczuwalne dla nas na co dzień, ale daje ogromną różnicę w zużyciu energii, pozwala na zmniejszenie rachunków, a przede wszystkim – przynosi korzyści dla zdrowia i klimatu. 

Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), sektor energetyczny jest kluczowy w walce ze zmianami klimatu. Veolia Energia Poznań, która produkuje i dostarcza ciepło do około 60% mieszkańców miasta, jest świadoma odpowiedzialności sektora energetycznego za edukację oraz zmianę postaw konsumentów w kierunku racjonalnego zarządzania energią i konsekwentnie realizuje strategię na rzecz dekarbonizacji Poznania. Od 2012 roku, wspólnie z partnerami, zainicjowała szereg innowacyjnych rozwiązań, które wpłynęły na zmniejszenie zużycia węgla oraz ograniczenie emisji CO2 aż o 60 % w porównaniu do 1990 roku. Najnowszy projekt obejmuje budowę dwóch nowych bloków gazowych, dzięki którym już za niespełna dwa lata stolica Wielkopolski zyska nowoczesne i ekologiczne źródła energii

– Każdy z nas ma wpływ na to, jak wykorzystujemy energię, a tym samym, jak zużywamy zasoby naszej planety. Dlatego poza działaniami firm, ważną rolę odgrywają również zmiany postaw społecznych, polegające na ograniczeniu zużycia energii oraz akceptacji działań podejmowanych przez koncerny energetyczne. Mam nadzieję, że wraz z drugą odsłoną kampanii uda nam się zachęcić jak najwięcej poznaniaków do racjonalnego korzystania z ciepła i ciepłej wody – mówi Jan Pic, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Veolii Energii Poznań S.A.

W ramach kampanii uruchomiona została strona www.stopienmniej.pl, na której mieszkańcy znajdą wiele przydatnych porad ekspertów ds. zdrowia i środowiska, np. dlaczego warto spać w niższej temperaturze. Można także przeczytać, jakie codzienne nawyki powodują niepotrzebne straty ciepła, dlaczego nie należy wietrzyć mieszkań przy odkręconych kaloryferach, czy zakrywać grzejników. Dodatkowo powstał profil na Instagramie “Stopień mniej”, który ma na celu zaangażowanie mieszkańców, poprzez możliwość dzielenia się poradami i swoim doświadczeniem w zakresie zmiany nawyków i oszczędzania ciepła.

Honorowy patronat nad kampanią objął Jacek Jaśkowiak – Prezydent Miasta Poznania.  Partnerem drugiej edycji została Grupa Mokate, jeden z największych producentów kawy rozpuszczalnej i herbaty w Polsce.