Miasto podkreśla znaczenie dostosowania miejskiej infrastruktury do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Wprowadzone zmiany, jak nowa nawierzchnia Starego Rynku, nie tylko ułatwiają poruszanie się osobom korzystającym z wózków czy kul, ale także poprawiają dostępność dla osób z dysfunkcjami wzroku dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, takich jak Beacony czy tablice tyflograficzne.
Urządzenia, takie jak Beacony zainstalowane na Starym Rynku, współpracują z aplikacją mobilną, przekazując użytkownikom informacje o najważniejszych punktach i umożliwiając łatwiejszą orientację w przestrzeni miejskiej. Dzięki temu, osoby niewidome i słabowidzące mogą samodzielnie eksplorować centrum miasta, otrzymując komunikaty o takich miejscach jak wejście do Ratusza czy lokalizacje kulturalne i toalety.
W kontekście komunikacji miejskiej, Poznań wprowadził Totupointy na trasie tramwajowej na Naramowice, będąc pionierem tego typu rozwiązań w Polsce. Te niewielkie urządzenia, współdziałające z aplikacją na smartfony, ułatwiają osobom niewidomym i słabowidzącym orientację przy przystankach tramwajowych, informując o nazwach przystanków i kierunkach ruchu tramwajów.
Poznań dba również o dostępność architektoniczną, wprowadzając m.in. podjazdy, windy i maty ostrzegawcze przy przejściach dla pieszych. Inwestycje takie jak nowe pływalnie na osiedlach Piastowskim i Zwycięstwa zostały wyposażone w podnośniki dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się, a także specjalnie dostosowane szatnie i toalety.
Przy planowaniu przestrzeni miejskiej i inwestycjach infrastrukturalnych Poznań kładzie duży nacisk na eliminowanie barier architektonicznych i informacyjnych. Standardem stają się rozwiązania takie jak udźwiękowione sygnalizacje świetlne, fakturowe oznaczenia nawierzchni oraz przyciski wywołujące głosowe informacje o odjazdach komunikacji miejskiej.
Choć sytuacja przez lata się poprawia, to w wielu miejscach mieszkańcy wciąż muszą mierzyć się z codziennymi utrudnieniami i przeszkodami. Istotne jest tu m.in. działanie rad osiedli, które mogą wskazać lokalizacje wymagające wprowadzenia udogodnień czy dostosowania infrastruktury do potrzeb różnych mieszkańców.