Nowe uzgodnienia w sprawie produkcji czołgów K2 w Polsce. Część ma być realizowana w Poznaniu

W ramach intensyfikacji współpracy zbrojeniowej między Polską a Koreą Południową, przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) oraz koreańskiego koncernu Hyundai Rotem spotkali się, aby omówić szczegóły strategicznej umowy na dostawę sprzętu wojskowego. Spotkanie miało na celu finalizację porozumienia, które przewiduje dostarczenie do Polski 180 czołgów K2 oraz produkcję 820 spolonizowanych wersji K2PL. Produkcja ma być realizowana m.in. w Poznaniu.

 

Negocjacje są częścią szerszego porozumienia ramowego, zgodnie z którym produkcja czołgów K2PL ma odbywać się w polskich zakładach zbrojeniowych. Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu mają odegrać kluczową rolę w serwisowaniu i obsłudze czołgów, choć ich udział w samej produkcji nie jest jeszcze w pełni określony.

Radio Poznań informuje, że szczegółowy kontrakt na produkcję pierwszej transzy czołgów może zostać podpisany podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego, który odbędzie się we wrześniu. W międzyczasie PGZ aktywnie negocjuje z Hyundai Rotem, aby jak największa część produkcji i integracji sprzętu odbywała się w Polsce.

W maju, prezes PGZ Krzysztof Trofiniak ujawnił plany przeniesienia głównego punktu ciężkości produkcji czołgów na Śląsk, do zakładów Bumaru. Podkreślił, że skala projektu wymaga zaangażowania więcej niż jednego zakładu, co wyklucza możliwość, aby jedynie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu czy też poznańskie Zakłady Cegilskiego były odpowiedzialne za całą produkcję. Trofiniak zaznaczył, że zakłady w Poznaniu będą uczestniczyć w projekcie, ale ich rola będzie mniejsza.

Zarząd PGZ wydał wówczas oświadczenie, w którym wyjaśnił, że projekt produkcji czołgów K2PL wymaga zaangażowania wielu spółek, w tym również z sektora prywatnego. Przewiduje się, że projekt będzie realizowany przez różne podmioty w ramach grupy kapitałowej PGZ oraz we współpracy z firmami zbrojeniowymi z całego kraju. Tak szeroka kooperacja jest konieczna ze względu na skalę i złożoność projektu.

Prezes Trofiniak podczas konferencji Defence24 Days podkreślił, że jednym z największych wyzwań będzie integracja i produkcja czołgów K2PL. Realizacja projektu wymaga nie tylko zaawansowanej technologii, ale także koordynacji wielu podmiotów oraz inwestycji w infrastrukturę produkcyjną.

W kwietniu tego roku, pracownicy Zakładów Cegielskiego protestowali przeciw impasowi, jaki nastąpił w sprawie budowy czołgów w Polsce. Pracownicy domagali się działań zgodnych ze wcześniejszymi zapowiedziami w zakresie zlecenia im pracy przy produkcji.

 

Zobacz także:

Protest przed Zakładami H. Cegielskiego – pracownicy opuścili fabrykę i wyszli na ulice

 

 

 

 

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i Google.
Polityka prywatności i obowiązujące Warunki korzystania z usługi.