Rekrutacja do szkół specjalnych w Poznaniu. Miasto rozpatrzyło niemal 200 wniosków, ale przyjmowane są kolejne

W związku z trwającym procesem rekrutacyjnym do szkół i oddziałów specjalnych na rok szkolny 2024/2025, Wydział Oświaty Urzędu Miasta Poznania poinformował o dotychczasowych wynikach.

 

Do końca lipca 2024 roku rozpatrzono 185 wniosków dotyczących skierowań do szkół podstawowych i ponadpodstawowych specjalnych, a obecnie w trakcie rozpatrywania jest jeszcze ponad 120 wniosków. Rekrutacja do szkół i oddziałów specjalnych trwa przez cały rok, więc spodziewane są kolejne zgłoszenia.

Miasto Poznań, jako organ prowadzący, odpowiada za realizację potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Priorytetem jest zapewnienie odpowiednich form kształcenia dostosowanych do rodzaju niepełnosprawności uczniów. W przypadkach, gdy powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka nie prowadzi odpowiedniej szkoły specjalnej lub ośrodka, starosta kieruje dziecko do najbliższego powiatu, który dysponuje wolnymi miejscami. Takie rozwiązanie gwarantuje, że dzieci z innych powiatów mają możliwość kontynuowania nauki w odpowiednich warunkach, jednak wyłącznie na wolnych miejscach.

Wzrost liczby uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego powoduje, że Miasto Poznań corocznie tworzy nowe, dodatkowe oddziały specjalne. Niemniej jednak, ograniczenia związane z bazą lokalową szkół oraz niedobór kadry pedagogicznej sprawiają, że mimo starań miasta, nie zawsze można zagwarantować miejsce dla wszystkich uczniów spoza Poznania. Władze miasta podkreślają, że priorytetem jest zapewnienie odpowiednich warunków edukacyjnych dla wszystkich uczniów, jednak możliwości są ograniczone.

W związku z tym rodzice i opiekunowie uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego powinni jak najszybciej składać wnioski o skierowanie do odpowiednich placówek, aby zwiększyć szanse na przyjęcie. Miasto Poznań nadal będzie monitorować sytuację i podejmować działania mające na celu zwiększenie dostępności miejsc w szkołach specjalnych.