Tramwaj na Towarowej z obywatelskiego budżetu?

Taki właśnie projekt złożyło do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2013 Stowarzyszenie “Inwestycje dla Poznania”. Chodzi o remont już istniejącego torowiska i dobudowanie prawoskrętu w stronę al. Marcinkowskiego.

Dla nikogo nie jest tajemnicą, że stan torowiska w ulicy Towarowej jest opłakany. MPK już dawno przeznaczyło to torowisko do remontu, jednak przy obecnym stanie finansów miejskich rozpoczęcie go jest co najmniej wątpliwe. W dodatku torowisko nie ma prawoskrętu w Świętego Marcina, w stronę al. Marcinkowskiego – a właśnie teraz, w czasie remontu Kaponiery, taki prawoskręt bardzo by się przydał.

Zdaniem wnioskodawców, Tomasza Owczarczaka i Pawła Sowy z “Inwestycji dla Poznania”, realizacja tego projektu zdecydowanie poprawiłaby komunikację w centrum miasta, pozwoliłaby na zyskanie oszczędności na objazdach linii tramwajowych związanych z przebudową węzła Rondo Kaponiera, a także wsparłoby procesy rewitalizacji śródmieścia, w szczególności okolicy ul. św. Marcin oraz Gwarnej.

Mieszkańcy dzięki torowisku znacznie szybciej jeździliby po centrum w czasie remontu Kaponiery. Wyremontowane torowisko zapewniłoby także dogodne połączenie komunikacyjne dla nowych inwestycji w ul. Towarowej – rozbudowuje się Uniwersytet Ekonomiczny, powstają dwa budynki mieszkalno-biurowe – oraz nowego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Poznań Główny, z których najbliższa droga do centrum prowadzi właśnie przez Towarową.

Torowisko, które trzeba wyremontować, ma długość 600 metrów na odcinku od ulicy Matyi do ulicy św. Marcin. Tory zostały zbudowane w 1962 roku i dotąd nie były remontowane. Nie było to potrzebne – od wielu lat to torowisko jest używane wyłącznie podczas remontów tras tramwajowych w mieście. Byłoby doskonałym rozwiązaniem także podczas remontu Kaponiery – gdyby nie brak możliwości skrętu w prawo z Towarowej w ulicę Święty Marcin.

Członkowie “Inwestycji dla Poznania” zwracają też uwagę na korzyść tej inwestycji dla środowiska.

“Rozwój komunikacji publicznej, zwłaszcza takiego środka transportu jakim jest tramwaj, poprawia warunki środowiskowe ze względu na eliminację spalin samochodowych oraz hałasu” – piszą. – “Zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza to największa korzyść z realizacji inwestycji. To bardzo istotne, gdyż omawiany teren znajduje się w obszarze ścisłego centrum Poznania, gdzie działania proekologiczne muszą mieć bezwzględny priorytet, a poprawa stanu powietrza (obok obniżenia poziomu hałasu) jest kluczowa dla zdrowia i dobrego samopoczucia mieszkańców.”

Kosz tej inwestycji wyniósłby 4,5 mln złotych, z czego koszt remonut istniejącego torowiska w ul. Towarowej to 3,5 mln złotych, a budowa prawoskrętu z ul. Towarowej w ul. św. Marcin – 1 mln złotych.

“Zapraszamy do zapoznania się z celami i uzasadnieniem projektu” – piszą  Tomasz Owczarczak i Paweł Sowa. – “Jeśli projekt przejdzie weryfikację przez tzw. Zespół Opiniujący (według informacji ze strony Urzędu Miasta) serdecznie prosimy o poparcie go podczas powszechnego głosowania.”