Brzydkie reklamy i szyldy to coś, z czym już od kilku lat zmagają się radni z Komisji Rewitalizacji. w ubiegłym roku kilkakrotnie przespacerowali się po ścisłym centrum miasta, by zobaczyć, gdzie jest najgorzej. A najgorzej jest akurat tam, gdzie powinno być najładniej, żeby było widać zabytkową architekturę – czyli w sąsiedztwie Starego Rynku. Znajduje się tam prawie 300 różnego rodzaju reklam, w większości w żaden sposób nie komponujących się z otoczeniem.
Oczywiście, można je po prostu usunąć, o ile prawo na to pozwoli. Ale poznańscy radni postanowili pójść wzorem swoich kolegów z Lublina, którzy przekonali do współpracy tamtejszą uczelnię artystyczną i wspólnie zaczęli chodzić po staromiejskich sklepach i firmach w Lublinie, by namówić ich właścicieli na zmianę szyldów czy reklam na takie, które lepiej się komponują z architektura miasta.
– Mniej więcej pół roku temu, podczas jednego ze spotkań poświęconych właśnie sprawie reklam w centrum miasta narodził się pomysł nagradzania za pozytywne rozwiązania – mówi radny Mariusz Wiśniewski, przewodniczący Komisji Rewitalizacji. – I wtedy zaproponowałem zorganizowanie takiego konkursu przy pomocy Uniwersytetu Artystycznego.
Pracownicy uniwersytetu mieliby pełnić funkcję arbitrów w konkursie – radny Wiśniewski podkreśla, że celowo nie chciał w to angażować Komisji Rewitalizacji, by uniknąć jakichkolwiek podejrzeń o stronniczość. Sam konkurs miałby zaś promować te pozytywne rozwiązania w przestrzeni miasta – żeby inni własciciele reklam wiedzieli, do czego dążyć…
Z czasem do prac włączyli się autorzy bloga Ulepszpoznan.pl oraz stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, które zresztą już prowadzi podobny konkurs, na najładniej wyremontowaną kamienicę.
„Z morza tandety i pstrokacizny chcemy wyłowić perełki i uświadomić poznaniakom, że estetyczny i nieagresywny szyld może być ciekawym uzupełnieniem budynku. Chcemy Wam pokazać, że szyld może przyciągać i upiększać przestrzeń, która nas otacza” – deklarują wszyscy uczestnicy prac.
Konkurs dotyczy tylko ścisłego centrum, czyli Starego Miasta, Wildy, Jeżyc i Łazarza, a składać będzie się z 3 etapów:
I etap: Do 30 listopada, godziny 12.00, zbierać będziemy propozycje konkursowe. Wysyłajcie swoje typy, w postaci zdjęcia oraz krótkiego opisu, gdzie znajduje się szyld i do kogo należy, na adres [email protected]. Przy wyborze propozycji prosimy o wzięcie pod uwagę następujących elementów:
1. Poziom estetyczny szyldu, w tym jego czytelność;
2. Wpisanie się szyldu w kontekst, w tym jego umiejscowienie na konkretnym obiekcie;
3. Forma, czyli jakość materiału, wielkość, kolorystyka, sposób montażu, podświetlenie itp.
II etap: Do 7 grudnia spośród wszystkich zebranych propozycji komisja konkursowa w skład której wchodzi po 2 reprezentantów instytucji organizujących konkurs (Ulepsz Poznań, Uniwersytet Artystyczny, Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania), Przewodniczący Komisji Rewitalizacji Rady Miasta Poznania, Miejski Konserwator Zabytków oraz Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania wybierze i ogłosi 10 finalistów.
III etap: Od 10 do 16 grudnia na naszej stronie odbędzie się otwarte głosowanie internetowe, które wyłoni zwycięzcę naszego konkursu.
Ogłoszenie wyników i wręczenie symbolicznej nagrody nastąpi 21 grudnia.
Czytaj także: