Reklama na wieży: razi czy nie?

– Wieża to nie słup ogłoszeniowy – uważa Paweł Sztando, radny osiedla Stare Miasto i chce usunięcia reklamy z wieży Zamku Przemysła.

Reklamy informujące o tym, kto buduje lub reklamuje dany obiekt, są  powszechną praktyką w budownictwie, nic więc dziwnego, że także i na zamkowej wieży zawisł baner reklamujący firmę, które buduje zamek.

Jednak radnemu reklama, doskonale widoczna ze wszystkich zakątków centrum, bardzo przeszkadza.
– Wieża odbudowanego zamku wpisuje się coraz bardziej w krajobraz Starego Miasta – tłumaczy. – Budzi coraz większą ciekawość turystów, jak i samych mieszkańców Poznania. Niestety, od ponad pół roku na samym szczycie wieży zamkowej wisi duży baner reklamowy głównego wykonawcy odbudowy zamku. Zdaję sobie sprawę, że reklama wykonawcy podczas budowy jest praktykowana. Jednakże wzniesiona budowla historyczna góruje nad innymi budynkami Starego Miasta i staje się kolejną wizytówką Starego Rynku. Baner szpeci wizerunkowo wieżę zamkową, jak i wywołuje zdziwienie wśród turystów.

Radny już zwrócił się z prośbą o interwencję do konserwatorów zabytków: miejskiego i wojewódzkiego, choć odbudpowana część zamku nie jest zabytkiem, a problem jest raczej z dziedziny estetyki miasta niż iochrony zabytków. Jednak zarządca zamku, czyli Muzeum Narodowe, zapowiada, że jeśli konserwator nakaże zdjęcie reklamy, to naturalnie zostanie ona zdjęta.