Nie będzie przebudowy pozostałych peronów na dworcu głównym?

Perony po zachodniej stronie dworca PKP Poznań Główny na pewno nie zostaną wyremontowane w 2013 roku. Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania mimo to zachęca, żeby poznaniacy walczyli o nowe perony.

Poznański główny dworzec kolejowy ma 3 oblicza. Pierwsze to nowoczesny (choć mało funkcjonalny) budynek dworcowy, drugie zaś to wyremontowane w kiepskim stylu (i również mało funkcjonalne) perony nr 1, 2 i 3. Trzecie oblicze dotyczy peronów po zachodniej stronie stacji. Jest to najgorsza część poznańskiego dworca głównego – zniszczone wiaty i popękane, betonowe podłoże nie robią dobrego wrażenia na podróżnych.

Niestety, nie ma szans, żeby w 2013 roku remont się chociażby rozpoczął. Pieniądze na ten cel musi bowiem wyasygnować PKP Polskie Linie Kolejowe SA, ponieważ Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wykluczyło możliwość finansowania jakichkolwiek prac na stacji Poznań Główny ze środków budżetowych.

Stowarzyszenie “Inwestycje dla Poznania” zwraca uwagę, że ministerstwo postępuje co najmniej dziwnie – dokłada się bowiem do przebudowy innych dworców w Polsce, np. w Bydgoszczy, Gdyni, Katowicach, Sczecinie czy też Radomiu.
“Tylko w przypadku Poznania Głównego powiedziano: znajdźcie sobie sami pieniądze.” – napisało IdP na stronie internetowej “Jaki Poznań Główny”.

Stowarzyszenie zwraca również uwagę, że to właśnie przez brak środków publicznych dotychczas wyremontowane perony zostały przebudowane wedlug niskich standardów.
“PKP PLK SA nie mając z góry wolnych własnych środków, planuje wszystko jak najniższym kosztem. Na dziś zdaje się nam, iż tak samo nieestetycznie i małofunkcjonalnie będą przebudowane perony zachodnie” – czytamy w oświadczeniu IdP.

Jednak IdP nie ogranicza się do krytykowania ministerstwa oraz PKP PLK, ale też zachęca do wzięcia sprawy w swoje ręce – a raczej klawiatury i komputery. Ze strony jakipoznanglowny.pl można ściągnąć petycję skierowaną do ministerstwa, w którym można się opowiedzieć za przyznaniem pieniędzy na remont poznańskich peronów.
“Chcielibyśmy aby jak najwięcej osób wysłało do Ministerstwa przygotowany przez nas tekst, który jednoznacznie przekaże urzędnikom, iż nie zgadzamy się na brak finansowania” piszą organizatorzy.

Brak pieniędzy na przebudowę peronów po zachodniej stronie dworca może paradoksalnie mieć też pozytywny skutek. Być może dzięki temu perony 4, 5 i 6 zostaną wyremontowane w wyższym standardzie, niż miało to miejsce w przypadku peronów po wschodniej części dworca.

Na co mogłoby być przeznaczone dofinansowanie z ministerstwa? IdP zwraca uwagę na cztery główne problemy:
1) Modernizacja stacji Poznań Główny – budowa zintegrowanego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej – koszt 10 mln zł – czas realizacji 2014 – 2015
2) Modernizacja stacji Poznań Główny – montaż systemu tablic, znaków oraz szyldów informacyjnych  – koszt 0,1 mln zł – czas realizacji 2013
3) Modernizacja stacji Poznań Główny – wykończenie konstrukcji hali peronowej strony wschodniej w standardzie odpowiadającym innym tego typu realizacjom w Polsce – koszt 10 mln zł – czas realizacji 2014
4) Modernizacja stacji Poznań Główny – przebudowa strony zachodniej stacji: perony, infrastruktura torowa, przejście podziemne oraz montaż schodów ruchomych na projektowaną kładkę – koszt 50 mln zł – czas realizacji 2014 – 2015

Czytaj też:

Dworzec PKP mógłby być lepszy