Skrzyżowanie Królowej Jadwigi, Półwiejskiej, Górnej i Dolnej Wildy to jedno z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w mieście – i najbardziej niebezpiecznych. Specyficzny i dość skomplikowany układ krzyżujących się ulic sprawia sporo kłopotów kierowcom i motorniczym – często dochodzi tu do zatorów, gdy samochód czekający na zielone światło blokuje torowisko.
Ale piesi i rowerzyści też nie są tu bez winy, notorycznie zapominając, że deptak tu sie kończy i trzeba zaczekać na zielone, zanim się wejdzie na jezdnię. Efekt? Całe mnóstwo wypadków i kolizji w tym miejscu.
Narzekali także motorniczy. “Kiedy zapytać poznańskich motorniczych o jedne z gorszych miejsc do jazdy w naszym mieście, na jednym z pierwszych trzech miejsc wskazywali okolice zbiegu Górnej Wildy, Dolnej Wildy i skrzyżowanie z Królowej Jadwigi” – czytamy na stronie MPK. – “Auta regularnie zastawiały tam torowisko i opóźniały przejazd”.
Dlatego jeszcze w grudniu ubiegłego roku Rada Osiedla Stare Miasto wspierana przez MPK i policję postanowiła wystąpić do prezydenta Poznania, by wdrożył prace mające na celu przebudowę tego skrzyżowania lub choćby zmianę organizacji ruchu wokół niego na taką, która zapewni większe bezpieczeństwo i jadącycm, i idącym.
Prezydent zlecił przygotowanie koncepcji Zarządowi Dróg Miejskich, a ten przygotował dwa warianty, które udostępnił na swojej stronie i na które można było głosować do 31 marca tego roku.
Teraz koncepcja zaczęła być wprowadzana w życie – nowe zasady ruchu będą obowiązywać od 11 maja. A jak to będzie wyglądało? Nowa organizacja ruchu zakłada:
– likwidację lewoskrętów
* z ul. Górna Wilda w ul. Królowej Jadwigi (w kierunku PKS)
* z ul. Królowej Jadwigi w ul. Górna Wilda (od AWFw kierunku Rynku Wildeckiego)
* z ul. Królowej Jadwigi w ul. Półwiejską (od PKS w kierunku Starego Browaru)
– wydzielenie torowiska tramwajowego
– wydłużenie „zielonego światła” dla tramwajów
– umożliwienie pieszym przejścia przez całą szerokość ul. Królowej Jadwigi (dwie jezdnie i torowisko) w ciągu jednego cyklu świetlnego
“To kolejny krok do zwiększenia priorytetu dla komunikacji miejskiej, poprawiający możliwości przejazdu tramwajów” – komentuje na swojej stronie MPK.
Czytaj także: