Teatr Wielki: Falstaff na deser

W Teatrze Wielkim sezon zbliża się ku końcowi. Mimo to czeka nas jeszcze jedna premiera. Sezon zwieńczy “Falstaff” Verdiego w reżyserii Tomasza Koniny.

“Falstaff” to opera na podstawie dramatów “Wesołe kumoszki z Windsoru” i “Henryk IV” autorstwa Williama Szekspira. Opowiada o mężczyźnie w kwiecie wieku, który kocha życie i chciałby korzystać z niego jeszcze bardziej – co rodzi wiele zabawnych sytuacji.

Opera powróciła na poznańską scenę po ponad 20-letniej przerwie.
– Zawsze chciałem ją dyrygować – mówił Gabriel Chmura, kierownik muzyczny.

Obecna interpretacja należy do tych bardziej współczesnych. Tomasz Konina podczas tworzenia głownej postaci mocno inspirował się postacią rosyjskiego obecnie aktora, Gerarda Depardieu, co można bez trudu zauważyć podczas oglądania spektaklu. Podczas oglądania prób spektaklu mógł dziwić jeden z aktorów ubrany w kostium Obelixa, jednego z komiksowych bohaterów.
-Falstaff jest podobny do nas – wyjaśnia Konina. – Chce być kimś, kocha życie i pieniądze, chce mieć ich coraz więcej.
– Wszyscy mężczyźni mają w sobie coś z Falstaffa – dodaje żartobliwie Gabriel Chmura.

Podczas konferencji prasowej doszło do dynamicznej wymiany opinii między twórcami a dziennikarzami. Nie wszyscy są zadowolenia z doboru inspiracji. Organizatorzy zapewnili, że dyskusję należy przeprowadzić – ale dopiero po obejrzeniu opery.

W tytułową rolę wcieli się dwóch aktorów: Jerzy Mechliński, który już poprzednio miał okazję zaprezentować nam swoją wersję Falstaffa, oraz Mark Morouse. Twórcy zachęcają, by obejrzeć spektakl w obu wykonaniach – mimo że aktorzy śpiewają to samo libretto to tworzą zupełnie różne osobowości.
– Falstaff to postać świetnie sportretowana psychologicznie – przekonuje reżyser – Niezależnie od adaptacji, motywy są te same, tylko kostium się zmienia.  

Kto ma rację – będzie można przekonać się na premierze, która zaplanowano na 21 czerwca.

Falstaff – opera komiczna w trzech aktach

libretto: Arrigo Boito
na podstawie dramatów Wesołe kumoszki z Windsoru i Henryk IV  Williama Szekspira
oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami

kierownictwo muzyczne:  Gabriel Chmura
reżyseria i scenografia:  Tomasz Konina
kostiumy: Tomasz Konina, Czesław Pietrzak, Monika Zajączkowska
reżyseria świateł:  Marek Rydian
kierownictwo chóru:  Mariusz Otto
                                             
soliści, chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu