Linia nr 9 zaczęła kursować w 1913 roku – i jeśli chodzi o lata, to setne urodziny jak najbardziej się zgadzają. Natomiast jeśli chodzi o miesiące -jest tu pewna nieścisłość, bo tak naprawdę urodziny trzeba by obchodzić w październiku, a dokładnie 7 tego miesiąca. Ale wtedy zamknięty był most Teatralny, więc organizowanie urodzin i przejazdy historycznymi trasami “dziewiątki” nie dałoby się wtedy zorganizować. Bo tramwaj linii 9 kursował początkowo od rynku Wildeckiego właśnie do mostu Teatralnego przez most Dworcowy, a od końca października trasę wydłużono do parku Sołackiego – dawny przystanek upamiętnia urocza drewniana budka w parku, dawna poczekalnia…
I ta trasa właściwie się nie zmieniała, ulegała tylko modyfikacjom: jak po I wojnie światowej, gdy trasę tramwajową od parku Sołackiego wydłużono aż do Golęcina – pętla była naprzeciwko koszarów wojskowych przy Wojska Polskiego.
Od 1929 roku do 1954 roku linia nie kursowała na Wildę – dopiero w 1954 roku wydłużono linię do ówczesnej pętli przy Traugutta i ta trasa obowiązywała aż do 1974 roku, kiedy to zamknięto odcinek trasy wzdłuż Wojska Polskiego na Golęcin, natomiast poprowadzono nową na Winiary, a później dalej, aż na Piątkowo. I tak od 16 grudnia 1981 roku “dziewiątka” jeździ stale tą samą trasą – oczywiście wyjąwszy okresy remontów i napraw torowisk.
I na taką właśnie przejażdżkę historyczną – i współczesną – trasą oraz historycznymi bimbami zapraszają poznaniaków członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych. Do wyboru będą tramwaje N+ND, przegubowy tramwaj 102N oraz 102Na. Oczywiście przy okazji będzie można wesprzeć remont starych bimb podczas tradycyjnej kwesty na rzecz ich ratowania…
100 lecie linii nr 9 – rozkład jazdy ważny w dniu: 29.12.2013 r.
Pętla Dębiec
12:05 (N+ND)
12:25 (102N)
13:05 (102Na)
13:45 (N+ND)
14:05 (102N)
14:45 (102Na)
15:25 (N+ND)
15:45 (102N)
16:25 (102Na)
Pętla Piątkowska
12:18 (102Na)
12:58 (N+ND)
13:18 (102N)
13:58 (102Na)
14:38 (N+ND)
14:58 (102N)
15:38 (102Na)
16:18 (N+ND)
16:38 (102N)